MILJÖPARTIET I ÅRE LÄMNAR FÖRHANDLINGARNA MED CENTERPARTIET

Pressmeddelande skickat 2018-10-15
Miljöpartiet i Åre känner sig stärkta efter att ha lämnat valet bakom sig som landets fjärde starkaste mp-fäste och med något fler väljare än efter valet 2014. Vi har dock efter en långdragen och saktfärdig majoritetsförhandling med Centerpartiet valt att kliva av förhandlingarna.

Ordförandeskapet i Samhällsbyggnadsnämnden som har varit MP Åres post under förra mandatperioden har ej ens varit uppe för diskussion. Vi anser att vi har lett samhällsbyggnadsnämnden genom ordförande Katrin Wissing stadigt och rättssäkert mot ett grönt samhällsbyggnad och det under en mandatperiod som har präglats av all-time high på inkomna ärenden i flera av verksamheterna.

Citat Matilda Pettersson, ordförande miljöpartiet i Åre

“Vi känner att det är en illa dold kritik mot oss som har drivit samhällsbyggnadsfrågorna under mandatperioden att inte ens vilja diskutera ordförandeskapet i nämnden.”

För Miljöpartiet i Åre är det viktigt att vi har samsyn på hur en kommun styrs. Det har flera gånger under förhandlingen med Centerpartiet lyfts att denna mandatperiod har varit styrd av tjänstepersoner. Detta är inget som MP Åre ställer sig bakom, för oss är det ett lagarbete där de politiska direktiven styr och ska genomsyra de förslag som tjänstepersonerna lägger fram.

Citat Elon Wissing, vice ordförande i Miljöpartiet Åre

“Att vara politiker ställer höga krav på integritet men också en stor tilltro till tjänstepersonerna. Det är de som ska utföra det vi politiker vill, utan ett samarbete så kommer inte mycket att hända.”

Nu ställer vi om till opposition och till att bedriva en betydligt mer konstruktiv oppositionspolitik än den som har varit under de senaste åren i Åre kommun. För att komma framåt krävs en opposition som vågar ställa frågor och komma med gröna konstruktiva förslag på hur Åre kommun ska bli ännu mer hållbar.

Styrelsen för Miljöpartiet de gröna i Åre kommun

genom