Gratis mensskydd i Borlänges grundskolor

Miljöpartiet Borlänge har lämnat in en motion till kommunfullmäktige om gratis mensskydd i Borlänges grundskolor.

Samhället behöver bli bättre på att anpassa sig till kvinnors och flickors villkor. Mens är en naturlig del av vardagen för kvinnor och många flickor under en stor del av livet. Men mens är också ett ämne som historiskt och även i nutid är omgärdat av skuld, skam och mycket ”hysch hysch”.
Tabun kring mens lever tyvärr vidare. Det kan för menstruerande skolelever kännas pinsamt att prata med föräldrar och andra vuxna, lärare och personal i skolan om mens. En del skolelever stannar hellre hemma från skolan än att de frågar om mensskydd.

En del flickor äventyrar sin hälsa genom att använda ett mensskydd längre än vad som är säkert. Andra tar till nödlösningar såsom att använda toapapper, vilket skapar oro för att blöda igenom och som i sin tur inverkar negativt på deras deltagande i skoldagens aktiviteter.

Gratis mensskydd är en jämställdhetsfråga. Det innebär frihet att kunna gå till skolan och känna sig trygg i att det finns mensskydd tillgängligt under dagen.
Gratis och lättillgängliga mensskydd handlar om att ge flickor i Borlänge samma möjlighet att närvara i skolan, ta del av utbildning, på lika villkor som de som inte har mens. Mens ska inte begränsa flickors liv och utbildning.

Tillgängligheten av mensskydd i den obligatoriska grundskolan bör vara lika självklar som att det finns toalettpapper på toaletten och mensskydd bör likaså vara gratis.
Idag finns också på marknaden färdiga lösningar för att tillhandahålla mensskydd på toaletter och i omklädningsrum på ett snyggt, säkert och hygieniskt sätt.
Miljöpartiet i Borlänge vill se införandet av gratis mensskydd i Borlänges grundskolor som ett första steg, i förlängningen vill vi se att Borlänge kommun för ökad jämställdhet inför gratis mensskydd i alla sina verksamheter och att det tillhandahålls av Borlänge kommun som arbetsgivare till personal på arbetsplatser.

Mot bakgrund av ovanstående yrkar vi för Miljöpartiet de Gröna i Borlänge att kommunfullmäktige beslutar:

1. Att Borlänge kommun inför gratis lättillgängliga mensskydd för elever i Borlänges grundskolor.
  2. Att Borlänge kommun inför ett särskilt ekonomiskt tillägg för Borlänges grundskolor för att tillhandahålla gratis mensskydd i grundskolorna.

Borlänge 2024-04-19

Karin Rosenberg