Borlänge har stor andel ekologisk mat – vi är stolta över det

Borlänge kommun har i många år varit bland de bästa i Sverige på att servera ekologisk mat i sina verksamheter. Varför är då ekologiskt bra? Jo, för att ekologisk odling är utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel, och det är bättre för den biologiska mångfalden som nu är starkt hotad i hela världen. Vi har färre bin och humlor, färre insekter. Vi klarar oss inte utan dem.

Vi behöver växter, insekter och fåglar, och de trivs bättre på ekologiska gårdar tack vare att det inte är några kemiska bekämpningsmedel.

Eftersom Borlänge kommun så länge har haft stora inköp av ekologisk mat så är upphandlingarna utformade utifrån det. Det går därför inte att säga att det är ett visst antal miljoner dyrare, som Ny framtid skriver i en debattartikel. Det kan till och med vara billigare.

Borlänge kommun har mål om mer ekologisk, klimatsmart och närodlad mat. Så mycket som möjligt köps in från närområdet. Det är därför inte så, som Ny framtid hävdar, att kommunen hellre köper in ekologisk mat från andra sidan jorden, än svenskodlad. Menyn anpassas också efter årstiderna, för att undvika att köpa in mat långväga ifrån.

För ett tag sedan fick Borlänge kommun pris för mest andel ”svekologisk” mat, dvs både svensk och ekologisk. Det är ingen motsättning i att både vilja ha närodlad och ekologisk mat.

Att maten ska vara klimatsmart har i första hand inget med det ekologiska att göra, utan det handlar om att mäta klimatavtrycket från varje måltid. Mindre kött och mer vegetariskt är det viktigaste där. Vi måste självklart minska klimatpåverkan överallt, även från maten.

Vi i Miljöpartiet är glada och stolta över att kommunen har så stor andel ekologisk mat och vi vill fortsätta med det. För att gynna den biologiska mångfalden.

Mikael Morin (MP), toppkandidat till kommunfullmäktige
Elina Brodén (MP), kommunalråd