Botkyrkas naturpärlor – Brosjön & Vinterskogen

På grund av covid-19 kommer vi att resa mindre i sommar – men vad passar då bättre än att upptäcka den vackra naturen som finns i vår kommun? Vi kommer varje vecka att guida till en av Botkyrkas naturpärlor och vi börjar i Vårsta.

Vinterskogen når man enklast från Broängsskolan eller Brotorpsbadet. Du kan cykla hit från Tumba C vilket tar ca 15 min. Man kan även ta buss till hållplats Bergudden (men tänk på att bara resa kollektivt om du måste med anledning av covid-19)

Vinterskogens naturreservat är ett stort skogsområde som har det mesta, storskog, tre sjöar, motionsspår och badstrand med kiosk. Brotorpsbadet är perfekt för den som vill svalka sig en varm sommardag, men vi rekommenderar också att man promenerar längre ut för att upptäcka den fina skogen, vissa av träden är över 100 år gamla vilket skapar en speciell natur. Det finns två vandringsleder som är 5,3 respektive 3,2 km långa.

Delar av motionsspåret har också bra tillgänglighet för de som rullar eller har svårare att ta sig fram, och det finns en nybyggd träplattform vilket är ett hett tips!