Botkyrkas naturpärlor – Sjöar & vatten

Naturen innefattar inte bara skogen utan även vatten, ta tillfället i akt och upptäck alla Botkyrkas sjöar och vattendrag i sommar!

En av Botkyrkas stora naturtillgångar är våra sjöar och vatten. Vi har både kust mot Östersjön och Mälaren, men även flertalet sjöar som Albysjön, Tullingesjön, Aspen, Malmsjön och Getaren.

Passa på att utnyttja våra vatten genom att bada vid några av de många badplatser som finns (och när vädret ger tillåtelse). Här hittar du de kommunala badplatserna: https://www.botkyrka.se/idrott-fritid–na…/…/badplatser.html. Kom ihåg att visa hänsyn och hålla avstånd på badplatserna, och parkera inte så att räddningsfordon inte kommer fram!

Vid Lida och Flottsbro kan man även hyra kanot för att upptäcka våra vatten, det är ett utmärkt sätt att se kommunen från ett annat håll!

Till sist finns även möjlighet till fiske på många platser i kommunen. Förutom att fiska i Mälaren och Östersjön kan du fiska i Aspen (västra delen), Tullingesjön, Albysjön, Getaren (norra delen) och de tre sjöarna i Vinterskogens naturreservat.