Botkyrkas naturpärlor – Sörmlandsleden

Denna vecka har vi ett vandringstips till alla som hemestrar i Botkyrka – Sörmlandsleden!

Sörmlandsleden är en lång vandringsled som går från Stockholm och passerar bla. Södertälje, Eskilstunda, Katrineholm och Nyköping. I Botkyrka finns 6 etapper och hela leden (som totalt är 100 mil) går i mål i Botkyrka. Startplatser för leden i Botkyrka är Lida friluftsgård, Skanssundet, Vårsta, mfl. Läs om hela leden här: http://www.sormlandsleden.se/

Vi vill tipsa om etapp 7 & 8. Etapp 7 startar vid Lida friluftsgård och går till Brotorp (Vårsta) och är 6,5 km lång, vilket passar om man vill gå en kortare sträcka och kanske har barn med sig. Etapp 7 är också lättpromenerad med bra underlag.

Vill man ta en längre vandring rekommenderar vi etapp 8 som startar vid Brotorp (Vårsta) och går till Östertälje. Den sträckan är 13 km lång. Båda etapperna kan man nå med kollektivtrafik vilket kan vara bra då man går en sträcka och inte kommer tillbaka till bilen. Tänk dock på att visa hänsyn när du reser med SL och res inte i onödan