Budgetglädje

Igår presenterades mandatperiodens sista vårbudget från regeringen. Budgeten är en stor seger för oss i Miljöpartiet då mer pengar avsätts till många gröna reformer som vi drivit på för länge. En av dessa vinster är det utökade statliga stödet till solceller som i budgeten uppgår till 170 extra miljoner.

– Från Botkyrkas sida är vi extra nöjda med det utökade stödet till solceller. Vår kommun har länge jobbat med att hitta lösningar för fler gröna tak där solceller utgör en viktig del. Med regeringens extra satsningar kan vi nu intensifiera det arbetet och i samarbete med företag och privatpersoner komma fram till än fler smarta lösningar som bidrar till ett hållbart Botkyrka, säger vårt kommunalråd Myrna Persson i en kommentar.

Utöver satsningen på solceller innehåller budgeten också extra medel till förnybara bränslen och satsningar på läsande i förskola och skola. Sådant som också är aktuellt och underlättar arbetet med att skapa ett både socialt och ekologiskt hållbart Botkyrka.

Vi är mycket stolta över regeringens prioriteringar och ser fram emot att gå in i en valrörelse där vi kan konstatera att vi i Miljöpartiet under mandatperioden bidragit till flera viktiga reformer i regeringsställning. Det är ett bevis på att en grön röst är en röst för förändring NU!