Hög tid att snacka koldioxidbudget

Den 21 oktober lanserade Miljöpartiet, tillsammans med Mittenmajoriteten, vårt förslag till budget för Botkyrka för 2022. Vi har pratat mycket om den ekonomiska budgeten. Nu tycker vi att det är hög tid att ni får lära känna Botkyrkas koldioxidbudget! Den är minst lika viktig!

Översvämningar, värmeböljor, skogsbränder. Även vi i Botkyrka påverkas, vi minns väl skyfallen i somras som orsakade skadegörelse för många. Det vi upplever idag är bara ett smakprov på vår framtid. Klimatkrisen är inte något avlägset, framtida hot. Den pågår nu och påverkar oss i Botkyrka och Sverige redan idag.

Vi måste ta klimatkrisen på allvar och se till att nå de lokalt uppsatta klimat- och miljömålen. Som ett led i detta har en koldioxidbudget tagits fram för Botkyrka kommun under 2020.

En koldioxidbudget är som en ekonomisk budget där man får en begränsad summa pengar att röra sig med, men i detta fall handlar det om antal ton koldioxid som får släppas ut. Utifrån den görs beräkningar på hur stora minskningar som behöver göras per år för att uppnå resultat i linje med Parisavtalet. Framtagandet av budgeten är ett stort steg i rätt riktning för att nå de uppsatta klimat- och miljömålen lokalt.

Koldioxidbudgeten innehåller dock dystra besked. Den visar att utsläppen i Botkyrka måste ha minskat med 96% år 2040 jämfört med 2020 års nivå. För att uppnå det behöver vi minska våra utsläpp med mer än 15% per år. Om vi inte gör något nu och fortsätter på samma nivå så kommer vi år 2026 ha tömt det vi har på kontot. Skillnaden är att här kan vi inte låna några pengar – vi måste agera snabbt och kraftfullt för att hindra framtida extremväder och naturkatastrofer.

Trots det dystra innehållet finns stora möjligheter! Genom budgeten kan vi stärka vår förståelse av Botkyrkas klimatpåverkan. Budgeten visar vilka områden som ger upphov till störst mängd utsläpp så att vi kan identifiera de åtgärder som kommer göra störst nytta för klimatet. De största utsläppskällorna som budgeten pekar ut är de områden som kommunen redan fokuserar på i den befintliga klimatstrategin. Detta innebär att vi är på rätt spår och gör rätt insatser.

Men det går alldeles för långsamt!

För det räcker såklart inte att veta hur mycket vi kan släppa ut: koldioxidbudgeten måste användas som ett riktmärke för kraftfull handling och som ett verktyg för att snabba på klimatarbetet för att uppnå den minskning som krävs.

I budgetprocessen för kommunstyrelsen har vi från mittenmajoriteten lagt ett uppdrag om att upphandla ett visualiseringsverktyg för koldioxidutsläpp. Genom ett sådant verktyg kan vi få en förankrad, gemensam uppfattning om vad problemet är, vilka aktiviteter vi behöver för att ställa om och hur det bäst kan genomföras rent konkret. Det är ett steg i rätt riktning.

Men vi från Miljöpartiet anser att koldioxidbudgeten ska väga lika tungt som den ekonomiska budgeten och att den ekonomiska ska förhålla sig till koldioxidbudgeten. Vi har inte längre något utrymme att investera i projekt som leder oss i fel riktning, till exempel Tvärförbindelse Södertörn. Det räcker alltså inte att vi ekonomiskt sett har råd med sådana investeringar, vi måste även säkerställa att vi har utrymme i vår koldioxidbudget.

Det här handlar om vår överlevnad. Och alla pengar i världen kommer inte kunna rädda oss från klimatkrisen om vi inte agerar nu. Nu är det en kamp mot klockan att stoppa klimatkrisen. Vi har ingen tid att förlora. Vi har allt att vinna på att ta koldioxidbudgeten på allvar, att ta ansvar och agera för Botkyrkaborna framtid.