En budget med miljö och jämlikhet i fokus

Vi lever i en kommun där EU-migranter inte ska vänta sig stöd från kommunstyrelsens ordförande. Vi bor i en kommun där fattigdomen växer och i en kommun som sticker ut när det gäller statistiken för barnvräkningar. Vi bor i en kommun där var femte ungdom utsätts för fysiskt våld på skolans område, i en kommun där alltför många unga drabbats av gängkriminalitet och en kommun där utsatta nu kommer ha ännu svårare än tidigare att få en bostad.

Vi bor också i en kommun där de styrande prioriterar parkeringshus och bilens plats i centrum framför kollektivtrafik, där majoriteten (S och M) pratar försäljning av förnybar el och energibolag samtidigt som en klimatplan utan tydliga åtaganden antas.

Vi bor i motsättningarnas kommun, en kommun som behöver en tydlig och rak ledning som vilar på omsorg om vår planet, människor och djur. Där majoriteten (S och M) stänger ute människor utan försörjning och inför inkomstkrav för rätten till tak över huvudet, vill vi vara en motkraft mot den polarisering som vill ställa grupp för grupp och stå upp för ett humant Eskilstuna. Där majoriteten har lagt sig till ro i klimatarbetet tar vi på oss ledartröjan och kräver tydliga åtaganden och mål.

Under kommunfullmäktige 11 november 2022 presenterade vi vårt förslag till budget, årsplan och ägardirektiv för Eskilstuna kommun 2023.

• I en orolig värld är det ännu viktigare att hålla fast vid värderingar och visa medmänsklighet och arbeta för ett hållbart samhälle. Miljöpartiet kommer alltid att ta fajten för klimatet, för våra barn, för jämlikheten och mot rasismen och hatet. Eskilstuna behöver en budget som fångar de stora utmaningar vi lever med idag. Vi har en vision om ett långsiktigt hållbart Eskilstuna, ett nytt grönt folkhem. Vi har förslagen som möjliggör omställningen till ett miljövänligt samhälle och för en förbättrad välfärd, säger Marielle Lahti och Mohamed Abdukani, gruppledare för MP Eskilstuna.

Läs Miljöpartiets förslag till Årsplan för Eskilstuna kommun 2023 här