Vi tar ansvar för Falköping

Miljöpartiet del av minoritetsstyre tillsammans med M, C, KD, L och V

Miljöpartiet de Gröna i Falköping ingår fortsatt i koalition för att styra Falköping tillsammans med Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och Liberalerna under mandatperioden 2022-2026.

Sedan valet den 11 september har det pågått samtal och förhandlingar om hur ett kommande styre för Falköping ska se ut, och vi har landat i att det bästa sättet att förvalta det förtroende som vi fått från våra väljare, är att ingå i ett samarbete för att ta ansvar för Falköpings utveckling de kommande fyra åren.

Den klimatstrategi som Miljöpartiet förhandlat fram under den gångna mandatperioden har varit tydlig i arbetet med att ta fram en politisk överenskommelse, där klimatet och miljön fått ett tydligt fokus. Därutöver har överenskommelsen förtydligats med flera viktiga frågor för både klimat, miljö och medmänsklighet.

I förhandlingar står partierna eniga i att lägga ett större fokus på landsbygden, med bland annat utökad kollektivtrafik, medborgardialoger och en landsbygdsstrategi. Dessutom har Miljöpartiet bland annat drivit frågor om att lägga högre fokus på det förebyggande arbetet inom Socialtjänsten, att målbilden för storleken på barngrupper inom förskolan och skolan ska ligga på Skolverkets rekommendationer, att återvinningscentralen ska få utökat fokus på återanvändning samt att upphandlingar även ska specificera klimat- och miljöpåverkan.

Ett tydligt exempel på hur vår medverkan gör skillnad är frågan om ekologiska livsmedel i kommunens kök, där andra partier i koalitionen gått till val på att helt ta bort inköpen av ekologiska livsmedel, men där vi nu står eniga i att de ska vara kvar.

Även ett av Miljöpartiets viktigaste punkter i valrörelsen ser ut att bli verklighet, nämligen att anlägga solcellsparker på kommunens täckta deponier. Att använda mark som inte går att använda till jordbruk eller stadsbyggnad till energiproduktion är en väldigt viktig pusselbit för den energiomställning som vi som samhälle står inför, samtidigt som vi inte minskar den brukbara markarealen i kommunen som är viktig för vår livsmedelsförsörjning.

De kommande åren kommer kommunen stå inför flera stora utmaningar. Ökade priser på både material, livsmedel och energi samt höjda räntor gör att kommunen behöver göra hårda prioriteringar, samtidigt som åtgärder för att nå både Parisavtalet och målet att Falköping ska bli Fossilfri Kommun 2030 behöver beslutas om nu. Efter flera ekonomiskt gynnsamma år står Falköpings Kommun väl rustade inför utmaningarna, men det kräver ett fokus på rätt prioriteringar där Miljöpartiet kommer stå upp för våra tre solidariteter:

• Solidaritet med djuren, naturen och det ekologiska systemet,
  • Solidaritet med kommande generationer,
  • och Solidaritet med alla människor på jorden

Du är välkommen att vara med oss i resan och att vara med och påverka.

Bli medlem idag på mp.se/bli-medlem.