Social hållbarhet

Social hållbarhet innebär att alla medborgare känner god  delaktighet i samhället och har ett stort inflytande över sitt liv och sin framtid. Alla behöver och har rätt till ett bra boende, en god utbildning, försörjning, tillgång till rekreation och sociala nätverk för att må bra. Tillgången till samhällsservice, inköp av dagligvaror, utbildning och arbete är svårare för de med svag ekonomi. Vi ser att klyftorna ökar i kommunen och vill göra insatser för att den sociala hållbarheten ska öka. Vi behöver föra våra stödjande insatser närmare medborgarna och ta beslut som underlättar för ett vardagsliv med knappa resurser. Vi behöver också göra grundläggande utredningar i hur vi kan lösa bostadssegregationen i kommunen.

Vi vill arbeta för att:

• Grundskolor och förskolor har ett aktivt och nära samarbete med socialförvaltningen för att vägleda familjer i svårigheter till rätt hjälp i god tid.
  • Det införs 7-timmars arbetsdag för socialsekreterare på socialtjänsten för ökat välmående och lägre personalomsättning
  • Den lokala kollektivtrafiken är gratis så att skol- och jobbpendling inte drabbar utsatta familjer ekonomiskt, och ökar möjligheten för kollektivt resande på landsbygden.
  • Digitala resurser kan utlånas genom biblioteket så att inte ett digitalt utanförskap skapas eller kvarhålls.
  • Föreningar som arrangerar aktiviteter för ökad social hållbarhet kan få kommunalt stöd

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 25 april 2024