Debatt – Förslaget förödande för Norrland – och Sverige
Det förslag till Nationell infrastrukturplan som Trafikverket lämnat är förödande för såväl Norrland som hela Sverige. Förslaget är ett dråpslag för Sverige genom att omöjliggöra dubbelspårsutbyggnaden längst med Ostkustbanan norr om Gävle. Nu måste regeringen se till att Sveriges största transportflaskhals byggs bort!
Våren 2026 ska regeringen fatta beslut om inriktningen för landets infrastruktur de kommande tolv åren. Det handlar inte bara om tåg och spår – det handlar om Sveriges tillväxt, konkurrenskraft, fossilfria transporter och möjligheten för företag att växa och investera i hela landet.
Nya Ostkustbanan skulle mer än fördubbla kapaciteten på sträckan, korta restiderna, förbättra punktligheten och minska klimatpåverkan. I detta avgörande vägval är Nya Ostkustbanan en av de viktigaste investeringarna staten kan göra.
Utöver de nationella behoven är Ostkustbanan också en del av EU:s TEN-T-nätverk. Att bygga dubbelspår längs sträckan är därför inte bara en nationell angelägenhet, det är också av europeiskt intresse att öka kapaciteten på denna strategiskt viktiga korridor.
Vi står enade över kommun-, region- och blockgränser samt näringsliv, fackförbund och offentliga aktörer. Vi planerar, investerar och bygger redan för att ta bort Sveriges största flaskhals. Det är en nyckel till framtida tillväxt, förbättrad logistik och ökad sammanhållning i hela Sverige. Nu måste regeringen prioritera Nya Ostkustbanan – för hela Sveriges skull!
Therése Metz (MP) kommunalråd Gävle
tillsammans med ytterligare 70 företrädare för kommuner, regioner, näringsliv och fackförbund
Du kan läsa hela debattartikeln här – https://www.aftonbladet.se/debatt/a/rPBqXR/nya-ostkustbanan-ar-en-nodvandig-satsning-for-hela-landet