Äldreomsorg och äldreboende

Alla äldre ska ha ett gott liv må bra hela livet. Vi vill ha en trygg och god äldreomsorg som utgår från de äldres individuella behov.

Miljöpartiet vill

• Öka inflytandet för de boende och personalen på äldreboenden.
  • Höja lägstalönerna för medarbetare inom äldreomsorgen och skapa attraktiva arbetsvillkor och större möjligheter för personalen att fortbilda sig.
  • Att äldre ska kunna välja alternativa idéburna, icke vinstdrivna utförare av välfärdstjänster.
  • Att alla måltider för äldre ska vara inbjudande, välsmakande och näringsrika. Maten som serveras ska i så stor utsträckning som möjligt vara närodlad och ekologisk.
  • Förbättra utemiljöerna på äldreboenden samt anlägga en demensby.

Alla, oberoende av ålder, ska känna att de har makt över sina liv. De äldre som behöver hjälp ska få det utifrån sina egna behov. Vi vill att fler ska få möjlighet att leva och bo som de önskar även på äldre dagar. Det är då viktigt att äldre får fortsätta bestämma över sitt boende och hur man vill leva sitt liv. Vi vill därför öka inflytandet för de boende och personalen på äldreboenden. Vi vill också att äldre ska kunna välja alternativa idéburna, icke vinstdrivna utförare av välfärdstjänster.

Det ska finns en trygg äldreomsorg i hela Göteborg och alla äldre som behöver hjälp ska få det av kompetent personal. Vi vill därför höja lägstalönerna för medarbetare inom äldreomsorgen och skapa attraktiva arbetsvillkor och större möjligheter för personalen att fortbilda sig.

Vi jobbar för att det ska serveras bättre mat i äldreomsorgen. Vi vill att alla måltider för seniorer som kommunen ansvarar för ska vara inbjudande, välsmakande och näringsrika. Maten som serveras ska i så stor utsträckning som möjligt vara närodlad och ekologisk. För att säkra detta behövs utbildad personal inom kost och näring.

Det är viktigt att de äldre får komma ut i naturen, delta i sociala sammanhang och ha tillgång till kultur. Många äldre göteborgare kommer alltför sällan ut, trots att den läkande kraften av att uppleva natur är väldokumenterad. Vi vill därför skärpa kraven på utemiljöer på äldreboenden.

Vi vill dessutom anlägga en demensby i Göteborg som kan leda till att personer med demenssjukdom får möjlighet att röra sig fritt och kan bibehålla sin integritet och sitt normala vardagsliv. En demensby kan erbjuda en tillvaro för personer med demenssjukdom, som präglas av både frihet och livskvalitet men också av trygghet och säkerhet. Demensbyar finns idag i bland annat Danmark och i Vellinge kommun. Kunskapen om demens ska också stärkas i stadens äldreomsorg generellt.

Läs mer: Hemtjänst

Läs mer: Hemsjukvård