6 timmarsförsöket positivt – vi efterlyser fler liknande metoder

Personalen är både piggare och lugnare och anordnar fler aktiviteter för de äldre. Det visar resultaten från senaste uppföljningen av sex-timmarsförsöket på Svartedalens äldreboende.

– Forskningsresultaten visar att tröttheten och stressen minskat markant, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd.

Det finns många sätt och metoder att utveckla bättre arbetsmiljö och mindre arbetstid, dessutom finns olika modeller för hur kostnadsnivån skulle kunna se ut. Men för att få fram det krävs kreativitet. Därför efterlyser vi fler försök med sex-timmarsarbetsdagar eller helt andra sätt att få bättre arbetsmiljö genom bättre arbetstid och satsar därför 20 miljoner i en pott där stadens nämnder kan söka pengar till nya kreativa metoder och arbetstidsinnovationer.

– Här kan det finnas möjlighet för även personal på förskolor och skolor att få del av potten för att förverkliga idéer som kan leda till en bättre arbetsmiljö eller en mer utvecklande arbetssituation, säger Karin Pleijel.