Alliansen hotar naturreservatet på Amundön

Alliansen svänger om naturreservatet för Amundön och Billdals skärgård och riskerar nu att sänka arbetet med att skapa naturreservat. Alliansen skär ner på pengarna. Detta trots att det är ett unikt naturområde och ett mycket välbesökt friluftsområde.
För att skydda området inför framtiden har Miljöpartiet drivit på för att bilda kommunalt naturreservat. Men det räcker inte att bara bilda. Ett reservat måste också skötas, annars riskerar värdena att gå förlorade.

– Alliansen verkar inte förstå hur naturreservaten fungerar. Nu vill Alliansen skrota det arbete som skett, vilket är rent häpnadsväckande. Amundön är en pärla i Göteborgs kustband vi att särskilt vill värna, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd.

Till varje naturreservat finns en särskild skötselplan som beskriver hur området ska skötas, men skötseln kostar pengar. Skötseln sker inte av sig själv. Det krävs att pengar avsätts i budgeten.

De rödgröna partierna har tidigare enats kring att göra området till naturreservat och har drivit igenom beslutet att satsa 600 000 kronor under 2018 och 1,1 miljon kronor under 2019 till naturreservatet. Alliansen var med på beslutet, men i sin budget för 2019 skär de ner 1,1 miljon kronor från detta ändamål.

– Dessa pengar behövs till att både göra naturreservat och att sköta det. Det är både märkligt och tråkigt för ett av göteborgarnas allra viktigaste friluftsområde. Alliansen vänder här på en femöring, utan att förklara varför. Har de planerat att låta det förfalla och växa igen? Jag tror göteborgarna behöver få svar på varför de sviker både sin tidigare linje, miljön och göteborgarna som uppskattar att vistas i området, fortsätter Ulf Kamne.