Arenan ny miljardsmäll

Storslagna arenabyggen har kostat skattebetalarna hundratals miljoner kronor. Nu riskerar Göteborg gå i samma fälla. Fast värre. 3,5 miljarder kronor beräknas den kosta.
– Det är riskabelt och oansvarigt, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd.

Idag har stadsledningskontoret föreslagit en plats där Arenan ska ligga och förtydligat de ekonomiska villkoren.

– Nu har vi fått våra farhågor bekräftade. Underlaget visar att det blir oerhört dyrt. Antingen kommer kommunen tvingas låna och gå mot ett långvarigt underskott eller tvingas sälja ut kommunens tillgångar för att ha råd, säger Ulf Kamne.

För samma pengar som Arenan kostar får man hela 80 förskolor.

– Vi skulle hellre bygga fler förskolor och skolor för de pengarna. Vi har även stort behov av att investera i idrottshallar ute i stadsdelarna.

Miljöpartiet protesterar därför mot att gå vidare med arenaprojektet innan staden har bättre kontroll på kostnaderna.

– Att gå vidare med förslaget är att lura sig själv i tron att allt går att rätta till sedan, det är riskabelt att fatta beslut utan att veta vilka kostnader som kommunen på sikt låser in sig i, säger Ulf Kamne.

Miljöpartiet vill utreda behoven och ekonomin bättre, och även undersöka alternativa placeringar i centrala Göteborg. Med beslutet riskerar Göteborg att sälla sig till de kommuner vars storslagna arenabyggen kostat skattebetalarna hundratals miljoner kronor.

– Vi måste vara ansvarsfulla när vi hanterar skattebetalarnas pengar, säger Ulf Kamne.

Listan på gigantiska arenaförluster runt om i landet är lång. Under 2016 beslutade Solna kommun att avveckla sitt engagemang i Friends Arena. Totalt har arenan kostat Solnaborna minst 660 miljoner. I Malmö har många häpnat över att Malmö FF betalar 60 miljoner kronor om året för Swedbank Stadion. Det var inget klubben räknade med när arenan stod klar 2009. Förklaringen: Arenan blev 200 miljoner kronor dyrare än beräknat.

I Karlstad tvingas kommunen betala 6 miljoner kronor om året bara för istider efter att ha sålt arenan för mindre än en tiondel av det bokförda värdet. I flera fall har kostnadsökningarna berott på ett upplägg där kommunen skänkt bort mark till annan part som i sin tur ska stå för en del av kostnaderna för arenan, samma upplägg som planeras i Göteborg.

– Det är helt galet att kasta sig ut i ett enormt arenaprojekt med förbundna ögon när vi känner till historierna med kostsamma arenabyggen runt om i landet, vi behöver inte ett förlustprojekt till, säger Ulf Kamne.

De aktuella förslagen utgår från en idé om evenemangsstråket som är i linje med miljonprogrammets förlegade idéer om separata områden för boende, arbete och handel, istället för dagens uttalade inriktning mot blandstad. I området finns också Valhallabadet som Miljöpartiet och många invånare vill bevara. Miljöpartiet anser att en modern arena måste bedömas utifrån hela stadens och regionens behov, och möjligheten att andra områden än evenemangsstråket kan vara lämpliga. Därför vill Miljöpartiet att alternativa platser i Göteborg ska undersökas.

– Vi vill ha ett omtag där man utgår ifrån vad stadsdelen behöver. Området behöver ses i sin helhet, inte som ett sätt att kvitta attraktiv mark mot en arena. Genom att redan nu låsa fast arenaförslagen blir möjligheterna alldeles för begränsade. Om vi går vidare med diskussioner om placering redan nu kommer det att blir väldigt svårt att sedan backa, säger Ulf Kamne.