Belöna båtägare som har minimal miljöpåverkan

Inför differentierad hamnavgift i Grefabs småbåtshamnar i Göteborg. Det föreslår Miljöpartiet när nu årets båtsäsong drar igång. Intresset för båtliv har ökat, inte minst nu under pandemin. Det ger en större miljöpåverkan på havet.

Grefab föreslås ta fram en modell för differentierad hamnavgift för att premiera mindre miljöbelastande fritidsbåtar i kommunens småbåtshamnar.

– Det kan fungera som en morot för båtägare att minska sin miljöpåverkan. Det blir på samma sätt som dagens miljöstyrande avfallstaxa. Det säger Helena Norin, andre vice ordförande i miljö- och klimatnämnden för Miljöpartiet i Göteborg.

Mängden fritidsbåtar och mängden bryggor längs västkusten har ökat dramatiskt under de senaste decennierna. Enligt Havsmiljöinstitutet har mängden bryggor sedan 1960-talet ökat med motsvarande cirka 1 700 nya bryggor per år. Det stora antalet motorbåtar, trenden att motorerna blir allt större, samt det faktum att båtarnas förbränningsmotorer idag saknar avgasrening, gör att fritidsbåtar släpper ut stora mängder föroreningar i havet.

Giftiga båtbottenfärger, skräp som blir till mikroplast och toalettavfall som bidrar till övergödning är andra exempel på negativ miljöpåverkan från fritidsbåtar.

– Det är på många sätt positivt att fler får uppleva Göteborgs skärgård. Men det innebär också en ökad miljöbelastning. Det behöver vi göra något åt, säger Helena Norin (MP).

Enligt en kartläggning som miljöförvaltningen gjort från 2018 når inga av Göteborgs  sjöar, vattendrag och kustområden god vattenstatus. För att klara kraven i vattendirektivet behövs arbete inom flera områden. Åtgärder för fritidsbåtar och hamnar är en del. Här har det samägda kommunala hamnbolaget Grefab en betydelsefull roll.

Det finns olika sätt att nå ett giftfritt båtliv, till exempel genom aktiva informationskampanjer om hantering av färger, kemikalier och annat avfall, användning av båtbottentvättar/spolplattor och att i större utsträckning förvara båtar på land. Delar av detta arbete pågår redan i många hamnar.

– De allra flesta båtägare bryr sig om havet och vill inte skita ner. Miljöpartiet vill att det ska löna sig att vara miljövänlig. Det är viktigt för både oss idag och kommande generationer att vi skyddar vårt hav och allt liv som finns där. Det säger  Helena Norin (MP).

Du kan läsa motionen här.