Beslut: Göteborgs trafikinvesteringar ses över efter FN:s nya klimatrapport
Göteborg ska nu se över planerade investeringar i trafikinfrastruktur så att de inte försvårar arbetet att minska stadens klimatpåverkan. Behovet av en översyn förstärks utifrån den alarmerande rapporten från FN:s klimatpanel förra månaden. Trafiknämnden sa idag ja till översynen som föreslagits av Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
Det handlar om att se över alla planerade investeringar i trafikinfrastruktur, om de bidrar till att minska klimatpåverkan eller om de motverkar klimatomställningen. Infrastrukturinvesteringar för trafik är mycket kostsamma och långsiktiga investeringar. Staden satsar 19 miljarder 2021-2031. Det som byggs idag påverkar hur vi reser under många årtionden framåt. Det är viktigt att säkerställa att staden inte gör investeringar som går emot stadens klimatmål.
– Det är positivt att vi nu kan ompröva stadens trafikinvesteringar så de inte lägger krokben för stadens klimatmål. Vi kan inte fortsätta bygga för att biltrafiken ska öka när den behöver minska. Då låser vi fast oss i ett omodernt och skadligt sätt att resa i en storstad. Det säger Karin Pleijel, 2:e vice ordförande i trafiknämnden för Miljöpartiet.
Göteborgs Stads nya Miljö- och klimatprogram har delmålet att trafikens klimatpåverkan ska minska med minst 90 procent till 2030 jämfört med 2010, samt att antal körda kilometer med alla typer av motoriserade vägfordon är 25 procent lägre 2030 jämfört med 2020.
Rapporten från klimatpanel IPCC visar att klimatkrisen är här, att den är akut och att förändringarna redan är i full gång. För att klara målet på max 1,5-graders temperaturhöjning så krävs omedelbara, snabba och storskaliga minskningar av växthusgasutsläppen.
– Vi är i klimatnödläge och Göteborg måste ta större ansvar för att klara sin del i klimatarbetet. Det snabbaste och effektivaste sättet att minska klimatpåverkan är att minska utsläpp från biltrafiken. Våra investeringar måste tydligt prioritera ökat hållbart resande med kollektivtrafik, gång och cykel, säger Gertrud Ingelman ledamot i trafiknämnden för Vänsterpartiet.