Budget 2021: Rödgrönrosa storsatsar på en stärkt välfärd

Miljöpartiet tillsammans med Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ presenterade har presenterat vårt rödgrönrosa förslag till budget för Göteborgs Stad 2021. Det är en budget som prioriterar jämlikhet, klimatet och jämställdhet. Vi storsatsar på en stärkt välfärd som konkret förbättrar livet för människor, både nu och för kommande generationer.

Det borgerliga styret har minskat antalet anställda i välfärden med 900. Vi vill ge skola, äldreomsorg, funktionsstöd och socialtjänst rejäla tillskott för att kunna leverera undervisning, omsorg och service av god kvalitet. De behöver både kompenseras för neddragningarna under året och ges möjlighet att göra nya kvalitetssatsningar.

Förskola och skola

Att barn och unga lyckas i skolan är det viktigaste som kan hända både individen och samhället. Vi rödgrönrosa satsar över 620 miljoner på skolan och förskolan. Det ska kunna bidra till bland annat minskade barngrupper, mer möjligheter för 2-lärarsystem, förbättrad arbetsmiljö med fler kollegor och och satsningar på elevhälsa och studie- och yrkesvägledning. Vi vill också återinföra sommarlovskorten till ungdomar och utöka platserna i kulturskolan.

Klimatsatningar

Med det läge som nu råder i världen, återuppbyggnaden efter corona måste vara grön. Klimatet väntar inte. För att lyckas med klimatomställningen behövs praktiska åtgärder. Vi vill ställa om Göteborg till en modern och hållbar stad som tar ansvar för att klimatutsläppen minskar ordentligt. Vi skjuter till 50 miljoner för klimatinsatser. Vi behöver också värna värdefull natur och förbättra våra grönområden.

Billigare åka kollektivt

Alliansen chockhöjde månadskorten som blev 135 kronor dyrare. Nu chocksänker vi. Billigare kollektivtrafik ökar jämställdheten, är positivt ekonomiskt för de med små ekonomiska marginaler. och bra för miljö och klimat. Vi satsar på cykel för att Göteborg ska bli en mer cykelvänlig stad.

Vi vill ha ett ambitiösa bostadsmål för att få bort bostadsbristen. Förorten ska rustas upp och attraktiviteten ska öka i fler delar av Göteborg för att motverka segregation.

Kultursatning

Kulturen har drabbats otroligt hårt av Coronapandemin. I vår rödgrönrosa budget vill vi därför satsa på det fria kulturlivet, både till konstnärer och musiker, men också till gallerister, arrangörer och andra relevanta aktörer.

Det här var en del av alla våra förslag i budgeten. Du kan läsa hela vårt förslag till budget för 2021 här:
Rödgrönrosa budgetförslag för Göteborgs Stad 2021