Centralenområdet kan få en gen tvärförbindelse för gång och cykel ovan mark
En genväg för cyklister och gående ovan mark genom Centralenområdet ska utredas. Trafiknämnden sa på torsdagen ja till Miljöpartiet och Vänsterpartiets förslaget att se över om det är möjligt med en gång- och cykelväg som förbinder Nya Allén med nya Hisingsbron tvärs genom Centralen.
Planeringsarbeten för Centralenområdet och Bangårdsförbindelsen pågår nu för fullt och den nya Hisingsbron är öppnad. I Centralenområdet som utgör kollektivtrafikknutpunkt och centrum för stadens affärsdistrikt kommer det att röra sig betydligt fler människor än idag. Det planeras för ytterligare 2 000 bostäder och 19 000 arbetsplatser och det kommer vara ont om utrymme och den gemensamma ytan behöver användas effektivt.
– Vi vill göra det enklare och smidigare båda att cykla och gå igenom Centralenområdet. Här kommer tusentals människor att konkurrera om utrymmet. Vi behöver få till en snabb och attraktiv genväg för alla de cyklister som passerar genom området. Det säger Karin Pleijel, 2:e vice ordförande i trafiknämnden för Miljöpartiet.
I det stora pusslet med olika projekt kring Centralen ses nu även över vilken nytta en gen gång- och cykelväg skulle ha. Inom området möts flera av stadens viktigaste pendlingscykelstråk. Här passerar tusentals cyklister dagligen och i framtiden beräknas de bli många fler.
– Vi behöver tänka nytt och innovativt när Centralenområdet byggs. Varför inte en genväg som går uppe luften, kanske som de gjort i Köpenhamn med cykelormen, säger Karin Pleijel (MP).
Genare cykelbanor är jätteviktigt för att få fler att cykla visar en rapport från Trafikverket. Den gena vägen har många fördelar. Den knyter ihop cykelstråken, minskar trängseln och konflikten mellan de som cyklar och andra trafikanter.
– Genvägen kan göra att fler väljer att cykla. Vi får både ett mer hållbart resande och fler som rör sig vilket är bra för människors hälsa, säger Karin Pleijel.