Emma Nohrén och Ulrika Frick toppar MP-listor

Emma Nohrén och Ulrika Frick toppar Göteborgs MP-listor, enligt valberedningens förslag till riksdag- och regionlistor inför valet nästa år.
Idag presenterade valberedningen för Miljöpartiet i Göteborg sitt förslag till riksdag- och regionlistor. Emma Nohrén toppar förslaget på riksdagslista, följd av Joakim Larsson. Lise Nordin och Valter Mutt som idag sitter på partiets Göteborgsmandat i riksdagen kandiderar inte för omval inför nästa års riksdagsval.

Emma Nohrén har gedigen erfarenhet inom Miljöpartiet. Sedan riksdagsvalet 2014 sitter hon i riksdagen och är partiets landsbygdspolitiska talesperson.

– Det känns otroligt roligt att vara föreslagen som etta på Göteborgs lista. Jag hoppas på att få medlemmarnas förtroende och driva valrörelsen i Göteborg framåt, säger Emma Nohrén.

Hon är marinbiolog i botten och har därför drivit på arbetet med att få renare hav. Hon har även arbetat med landsbygdsutveckling och att utveckla partiets miljö- och klimatpolitik.

–  Jag är otroligt glad över det stora intresset för havspolitik som blommat upp de senaste åren. Regeringen har genomfört många viktiga reformer på området och jag vill under nästa mandatperiod ta ännu större steg, säger hon.

Joakim Larsson är idag planeringschef på regeringskansliets statsrådsberedning för Miljöpartiet. Tidigare har han bland annat varit ordförande för regionfullmäktige i Västra Götaland och kommunpolitiker i Göteborg.

–  Vi ska fortsätta arbetet med det gröna samhällsbygget som vi drivit i regeringen. Vi har mycket kvar att göra – de kommande åren är avgörande för klimatet, därför måste klimatfrågorna få ännu större fokus i valrörelsen, säger Joakim Larsson.

Valberedningens förslag till Västra Götalands regionfullmäktige toppas av Ulrika Frick som idag är kommunalråd i Mölndal och ordförande för Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd.

– Vi behöver utveckla regionen och få fler att åka kollektivt. Det är oerhört viktigt för att minska bilutsläppen. Vi måste alla hjälpas åt för att motverka klimatförändringarna. Västra Götalandsregionen ska ligga i framkant och Miljöpartiet har en viktig roll att spela där, säger Ulrika Frick.

Som andranamn på regionlistan föreslår valberedningen Erik Johansson som idag jobbar som politisk sekreterare för Miljöpartiet i Göteborg.

– I regionfullmäktige vill jag arbeta för en stark och klimatsmart infrastruktur i hela Västra Götaland. Vi måste även skapa en nära sjukvård som bidrar till ett mer jämlikt samhälle, säger Erik Johansson.

Den 26:e november fastställer Miljöpartiet i Göteborg listorna till riksdagen och regionfullmäktige genom ett beslutande medlemsmöte. Listan till kommunfullmäktige fastställs i början av februari 2018.

VALBEREDNINGENS FÖRSLAG

RIKSDAGSLISTAN 2018