En seger för klimatsmart bostadsbyggande

Bostadsbygget vid Tändsticksfabriken har räddats. Idag fattades regeringsbeslutet.

– Det här beslutet hade kunnat bli en jättebroms för klimatsmart bostadsbyggande i hela Sverige. Men regeringen valde att gå på Göteborgs stads linje. Det är en seger för klimatsmart bostadsbyggande, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd med ansvar för stadsutvecklingen i Göteborg.

Att bygga en mer klimatsmart stad handlar bland annat om att bygga städer där bostäderna ligger nära kollektivtrafik, vilket gynnar klimatsmart resande.

– Det gör att vi minskar beroendet av bilen bara genom att bygga en smart stad, istället för att fortsätta stadsutglesningen från 1900-talet, säger Ulf Kamne.

Länsstyrelsen hade nobbat bostadsbygget på gamla Tändsticksfabriken vid Mölndalsvägen i Göteborg på grund av risk för sämre luftkvalitet. Visserligen bara under de närmsta åren, eftersom det kommer att passera många lastbilar där under Västlänksbygget. Göteborgs stad (Byggnadsnämnden i Göteborg) överklagade eftersom det finns lösningar på problemen.

– Man kan inte bekämpa luftföroreningarna genom att sluta bygga bostäder. Det vore helt vansinnigt. Man måste göra tvärtom, bygga mer bostäder nära kollektivtrafik så att man minskar beroendet av bilen, säger Ulf Kamne.

På lång sikt är bilismen ett av de största hoten mot klimatet på grund av dess höga andel av utsläppen men också källa till buller och trängsel. Under Västlänksbygget kommer det vara fler lastbilar som passerar än åren därefter.

– Men vi kommer att ställa höga miljökrav på lastbilarna, därför känner vi oss trygga med bygget, säger han.

Totalt handlar bygget om cirka 300 bostäder vid gamla Tändsticksfabriken. Bygget är en del i förvandlingen av området vid Mölndalsåns dalgång från gammalt industriområde till en levande blandstad med både bostäder, arbetsplatser lokaler och butiker i bottenplan.