Ett år efter Parisavtalet – det här gör Göteborg för klimatet
Ett år har gått sedan klimatavtalet klubbades i Paris. Många länder och städer lovade stort. Under året har Göteborg tagit flera viktiga steg för klimatet under året.

Det som folk oroar sig för allra mest är miljön och klimatet. Enligt en SOM-undersökning anser nära hälften, 48 procent, att det som oroar mest inför framtiden är miljö- och klimatförändringarna. Lika många som är oroliga för terrorism.
– Det är inte konstigt att många har klimatångest. Det är en av våra allra viktigaste och svåraste utmaningar, säger Ulf Kamne (MP), vice ordförande i kommunstyrelsen och miljökommunalråd.
Göteborgs stad har utsetts till bästa klimatkommun och prisats många gånger för sitt långsiktiga och strategiska arbete med höga ambitioner och tuffa mål. Idag är Göteborg bäst i landet på att bygga lågenergiförskolor och skolor. Inköpen av ekologisk mat i Göteborgs stad slog rekord ifjol. 92 procent av stadens fordon är miljöfordon och Renova kör med helt fossilfritt bränsle i alla sina sopbilar. På många plan har det enträgna arbetet för miljön och klimatet i staden gett resultat. Men mer måste till.
– Efter Paris krävs än mer krafttag. Därför har vi tillsatt en utredning för att ta reda på vad mer Göteborg behöver göra för att vi ska kunna ta vår del av ansvaret för att nå 1,5 gradersmålet. Det viktiga är att se till att Göteborg blir fossilfritt och fler måste kunna ställa bilen och välja cykeln eller åka kollektivt, säger Ulf Kamne.
Göteborg var en av de första kommunerna att underteckna regeringens initiativ “Fossilfritt Sverige”.
– Göteborg har stor möjlighet att bli fossilfritt. Vi är många, vi är en storstad och har egen förnybar energiproduktion som kan tillverka egna fordonsbränslen, säger han.
Nu ska även en fossilfri byggnad föras upp i offentlig regi, som ett innovativt testprojekt för att kunna stå som modell för hur andra byggnader ska kunna byggas fossilfria.
– Många tittar på oss i Göteborg. Vi gör ofta det som ingen annan kommun gör. Vi går före, testar nya metoder och arbetssätt. Därför måste vi lyckas.
Först ut är en fossilfri förskola, den ska bli modellen för framtida byggande. Staden arbetar även för att bygga så giftfria och klimatsmarta miljöer som möjligt för barn.
Göteborgs stad är innovativ på fler sätt. Nu uppmuntras även göteborgarna att ta fram sina bästa idéer för att få ett hållbart samhälle. En miljon är avsatt i en pott för att göteborgare ska kunna hitta på nya innovativa projekt inom hållbarhet.
– Vi vill gärna hjälpa till att förverkliga de goda idéer som vi vet finns hos privatpersoner och föreningar.
Det kommunala bolaget Göteborg Energi har under året valt att minska sina koldioxidutsläpp med hela 95 000 ton per år, lika mycket som en fjärdedel av alla bilar i Göteborg. Dessutom har ett arbete påbörjats för att ställa om Rya kraftvärmeverk till fossilfri fjärrvärme. Nu görs en förstudie för att bygga ett kraftvärmeverk i Backa som ska eldas med skogsflis istället för fossilbränsle. Det kan minska koldioxidutsläppen med 25 procent.
Samtidigt pågår många dolda klimatinsatser som sakta rör sig framåt. En sak är det långsamma förbättringsarbetet med att energieffektivisera stadens fjärrvärmesystem.
– En procents energibesparing varje år låter lite, men på längre sikt har det en enorm påverkan på klimatet.
Dessutom ska fler solceller sättas upp på kommunala tak. En solelsstrategi är på gång för att utvidga arbetet med solceller i staden. Dessutom kan nu elbilar få bättre möjlighet. Göteborgs stad har fått tio miljoner till laddstolpar för elbilar och till att byta uppvärmningssystem från naturgas till mer klimatsmart fjärrvärme.
– Ju fler som inser att alla vi måste hjälpas åt att minska vårt klimatavtryck, ju lättare är det att motverka klimathotet.
För att uppnå klimatmålen är särskilt biogasen en nödvändig nyckel. Både bilar, flyg och andra transportmedel kan behöva ställa om till biogas för att uppnå fossilfritt energisystem och biobränsle.
I dag är Gobigas en världsunik pilotanläggning där träråvara omvandlas till biogas, som uppmärksammas världen över och har satt Göteborg på kartan som ett föredöme för klimatarbetet i världen.
– Gobigas lägger grunden för ett framtida fossilfritt samhälle. Det fossila ska ut, det förnybara in, säger Ulf Kamne.
FAKTA
Det här gör vi:
- Göteborg ska bli fossilfritt. En utredning har tillsatts för att ta reda på vad mer Göteborg behöver göra för att vi ska kunna ta vårt ansvar att nå 1,5 gradersmålet.
- Det fossila ska ut, förnybara in. Göteborg var en av de första kommunerna att underteckna regeringens initiativ “Fossilfritt Sverige”. För att uppnå klimatmålen är särskilt biogasen en nödvändig nyckel. Både bilar, flyg och andra transportmedel kan behöva ställa om till biogas för att uppnå fossilfritt energisystem och biobränsle. I dag är Gobigas en världsunik pilotanläggning där träråvara omvandlas till biogas, som uppmärksammas världen över och har satt Göteborg på kartan som ett föredöme för klimatarbetet i världen. En anläggning som går i bräschen för framtida satsningar på biogas.
- Mer fossilfria byggen. I ett innovativt testprojekt ska en fossilfri förskola byggas upp för att ska visa vägen för hur andra byggnader kan byggas fossilfria.
- Miljonpott till nya innovationer. En miljon är avsatt i en pott för att göteborgare ska kunna hitta på nya innovativa projekt inom hållbarhet.
- Minskade utsläpp från fjärrvärmen. Göteborg Energi har under året valt att minska sina koldioxidutsläpp med hela 95 000 ton per år, lika mycket som en fjärdedel av alla bilar i Göteborg.
- Naturgas byts ut till förnybara bränslen för att få fossilfri fjärrvärme. Ett arbete har påbörjats för att ställa om Rya kraftvärmeverk till fossilfri fjärrvärme.
- Fler solceller. En ny solcellsstrategi är på gång och fler solceller ska upp på kommunala tak.
- Fler elbilar och elcyklar. En halv miljon ska satsas på elvelomobiler. Det är en tvåsitsig cykel som smidigt tar sig fram i staden med godstransporter, vilket minskar biltransporterna och därmed utsläppen. Flera av dessa är redan levererade. Dessutom kan nu elbilar få bättre möjlighet. Göteborgs Energi har fått åtta miljoner till laddstolpar för elbilar. Det ingår i regeringens satsning på lokala klimatåtgärder, 600 miljoner kronor har avsatts varje år 2016 till 2018.
- Bättre kollektivtrafik. Det stora arbetet med Västlänken kommer att göra det lättare att pendla och leda till bättre kollektivtrafik, vilket gynnar kvinnor som är de som åker mest kollektivt.
- Mer energieffektiva byggnader. Staden bygger mer energieffektivt vilket minskar energislöseriet. Arbetet med att bygga lågenergiförskolor och skolor har lett till att Göteborg ligger långt före alla andra kommuner. Varken Stockholm eller Malmö har samma höga krav som Göteborg eller har arbetat med det lika länge. Ända sedan 2010 finns allt fler förskolor med låg energiförbrukning. Totalt finns mer än 30 lågenergiförskolor och skolor i Göteborg. De har energieffektiviserats till passivhusnivå med max 45 kilowattimmar per kvadratmeter och år. De är välisolerade och täta med smart styrning av ljuset och vitvaror med högsta energiklass.
- Mer energieffektiv fjärrvärme. En procents energibesparing varje år har en enorm påverkan på klimatet. Göteborgs stad har fått klimatklivspengar till att byta uppvärmningssystem från naturgas till mer klimatsmart fjärrvärme. En särskild satsning görs också inom idrottsområdet kring Slottskogsvallen. En övergång till fjärrvärmen minskar CO2 utsläppen med 400 ton/år.
Göteborgs miljö- och klimatarbete på prispallen 2015:
- Sveriges bästa klimatstad
- Sveriges tredje bästa miljökommun
- Sveriges tredje bästa Håll Sverige Rent-kommun
- På tredje plats bland klimatanpassningskommunerna