Fiskeprylar innehåller för mycket farliga kemikalier

Jiggar som är vanligt i Göteborgarnas fiskeutrustning innehåller för mycket farliga kemikalier, bland annat ett ämne som är förbjudet i barnleksaker. Det visar en undersökning som gjorts i fyra storstäder.
– Det är väldigt allvarligt att branschen inte håller bättre koll, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen.

Det finns cirka två miljoner fritidsfiskare i landet som lägger mer än fem miljarder kronor på sitt fiske. Just jiggar valdes ut i undersökningen efter att fiskare berättat att plasten lösts upp i askar där jiggarna förvarats. Jiggar är ett bete av mjuk plast som ska likna fiskarnas bytesdjur och används vid sportfiske. Hur många jiggar som säljs årligen och hur många av dessa som blir kvar i våra vatten vet man inte.

– Men jiggar är något som, bokstavligt talat, slängs direkt i sjön. Därför är resultatet oroväckande, säger Ulf Kamne.

Undersökningen har gjorts av Miljöförvaltningarna i de fyra storstäderna Göteborg, Stockholm, Malmö och Helsingborg. Miljöförvaltningarna har besökt totalt 26 butiker. I sportfiskebutiker köptes och analyserades framförallt jiggar för att se på innehållet av mjukgörare. 17 jiggar analyserades. Alla utom två innehöll mjukgörare som ingick i analysen. Elva jiggar innehöll DINP i höga halter. DINP är en mjukgörare som inte får förekomma i barnleksaker. I övrigt är den dock inte reglerad. Sex jiggar innehöll DEHP som sedan länge är reglerad i Europa.

– Det är oacceptabelt att branschen inte följer de lagar som finns för kemikalier. Ansvaret ligger hos de som tillverkar och säljer olika produkter. Men det är svårt för allmänheten att hålla koll, säger Ulf Kamne.

Undersökningen har även positiva resultat. I cykelbutiker analyserades framförallt cykelhandtag med avseende på cancerframkallande polyaromatiska kolväten (PAH). Elva cykelhandtag analyserades. PAH:er hittades inte i något av dessa. Ytterligare några produkter kontrollerades, den enda vara som innehöll PAH:er var en cykelslang.