Fler familjehemsbarn ska få Skolfam-metoden
Familjehemsbarn klarar skolan betydligt bättre med arbetssättet Skolfam. Därför ska alla familjehemsbarn få tillgång till Skolfam. Det är ett sätt att öka jämlikheten i skolan.
Barn som är placerade i familjehem har ofta varit med om att vuxna har klivit in och ut ur deras liv. Därför saknar de ofta trygghet och långvariga stabila relationer.
– Utbildning är ett av de viktigaste medlen för att barn i social utsatthet ska kunna bryta negativa mönster, säger Karin Pleijel (MP), skolkommunalråd.
Tidigare studier visar att familjehemsbarnen generellt har sämre studieresultat än andra. Enligt en äldre rapport från Socialstyrelsen har sex av tio familjehemsbarn inte gått ut skolan med gymnasiebehörighet. Men när man börjat arbeta med metoden har skolresultaten bättrats på flera håll i landet. Angered och andra stadsdelar har arbetat med metoden i flera år och har visat goda resultat i skolan.
– Barnen presterar bättre väldigt snabbt. Det har varit en mycket lyckosam satsning i de stadsdelar som använder metoden, säger Karin Pleijel.
När barnen får möjlighet att klara skolan bättre minskar risken för diskriminering och utanförskap.
– Det är därför vi arbetar på flera sätt för att stärka barnens rättigheter i skolan, säger Karin Pleijel.
Hittills har många, men inte alla, fått samma möjlighet. 2015 var 310 barn placerade i familjehem. Av dessa fick 233 barn tillgång till Skolfam. För att alla ska få det ska Göteborgs stad samordna sina resurser bättre, enligt ett beslut av rödgrönrosa ledningen. Vissa stadsdelar har viss överkapacitet, andra har haft svårigheter att ge alla samma möjligheter.
– Med bättre samordning mellan stadsdelarna kan resurserna användas på ett bättre sätt och över stadsdelsgränserna där det behövs. Det gör att fler elever får samma möjligheter att klara skolan, säger Marina Johansson (S), kommunalråd med ansvar för sociala frågor.
SkolFam är en förebyggande metod och det förstärkta stödet ges under grundskoletiden med fokuserad intensitet under de två första åren för varje barn. Arbetsmodellen är forskarstödd, vilket kvalitetssäkrar modellen.
Ett SkolFam team utgörs av en psykolog och en specialpedagog som i sin tur samarbetar med varje barns ansvariga socialsekreterare och familjehemssekreterare. Teamet har ett nära samarbete med barnets skola och familjehem samt med barnets vårdnadshavare i de fall det är möjligt.
En utvärdering har visat att elever som gått Skolfam klarar skolan bättre än kontrollgruppen. Elevernas kognitiva utveckling har stärkts.
– Det är en utsatt grupp, därför är det extra glädjande att det finns en metod som faktiskt fungerar. Alla barn ska få en god start i livet. Därför vill vi sprida metoden ännu mer, som ett sätt att minska skillnaderna och arbeta för ett jämlikt Göteborg, säger Marina Johansson.
Studier visar även tendenser på att Skolfam inte bara innebär bättre livskvalitet för dessa barn, det har även inneburit mindre kostnader. De barn som fått tillgång till Skolfam hade fått mindre resurser från Socialförvaltningen jämfört med de barn som inte fått Skolfam.