Första stegen till kulturförändring i skolan tagna

Skolan ska genomgå en kulturomvandling, det är skolkommunalrådet Karin Pleijels mål. På många håll har fungerar skolan allt bättre, men nu tas fler steg. Ett paradigmskifte är på gång. Nya nämnder och ett blocköverskridande samarbete ska ge styrfart för att skapa långsiktig stabilitet och stark utveckling i skolan.
– Skolan är för viktig för att bollas runt med mellan valen. Vi måste skapa långsiktig stabilitet för att få arbetsro i skolan, säger Karin Pleijel.

Det är inte tvära kast och partibyten som ska styra skolan, anser hon. Skolan behöver få en långsiktighet som håller över mandatperioderna. Karin Pleijel är därför stolt över att ha drivit ett blocköverskridande samarbete om skolan. Nu har även förslaget lagts fram om när och hur nya förskolenämnden och grundskolenämnden ska genomföras.

Fokus i skolan har länge legat alltför ensidigt på nyckeltal och konkurrens, detta gynnar inte kreativitet och utveckling, utan har istället skapat försiktiga organisationer.

– Det är inte bra i en skolmiljö där vi behöver ha en modig kultur, där vi vågar vara öppna med problem så att vi kan utvecklas, våga tänka och lära nytt, säger Karin Pleijel.

Istället för en traditionellt styrande organisation arbetar hon för att utveckla en stödjande och lärande organisation.

– I en lärande organisation måste man tvärtom skapa en stödjande ledningsmodell, där öppenhet och professionalitet genomsyrar kulturen. Där det är högt i tak, säger hon.

Tanken är att de nya nämnderna dessutom ska uppnå större likvärdighet mellan skolor bland annat genom en ny modell att fördela pengar och att undervisningens kvalitet ständigt ska utvecklas.

– Det är nödvändigt att se att skolan som en plats för varma relationer, stark professionalitet och stolthet, där eleverna blir sedda utifrån sin potential och sina drömmar, säger hon.

För att göra det möjligt är det nödvändigt att stärka lärarnas situation.

– Lärarna måste bli sedda som de ledare de i praktiken är. Då måste vi ha en kultur där man vågar blotta sina problem och stöttar varandra, prövar nya vägar, där var och en utifrån sin potential och roll bidrar och hittar innovativa lösningar.

Det kräver ett ledarskap som inte fastnar i en toppstyrd organisation, utan har fokus på att stödja rektorer och lärare att fortsätta utveckla undervisningen.

– Vi ska skapa rätt förutsättningar för skolan och göra det mer möjligt för alla i skolan att styra över sin egen skola och ha inflytande över den egna utvecklingen på skolan. Att dessutom kunna få centralt stöd för en stark utveckling, är det vi måste värna om i den nya organisationen.

Det som hon också anser måste bevaras från stadsdelsorganisationen är den väl fungerande samverkan som byggts upp mellan bland annat socialtjänst och skola, samt andra innovativa modeller som byggts upp i olika stadsdelar i Göteborg.

– Det finns till exempel hälsocertifiering av skolor som byggts upp i Angered som vi vill bevara och ”skolan-mitt-i-byn-tanken på Norra och Västra Hisingen och en jättebra modell för blivande förskollärare som får gå övningsförskoleverksamhet i Västra Göteborg och många många fler initiativ som byggts upp runt om i Göteborg. De får inte gå förlorade i den nya organisationen, säger Karin Pleijel.