Första stegen till kulturförÀndring i skolan tagna

Första stegen till kulturförÀndring i skolan tagna

Skolan ska genomgÄ en kulturomvandling, det Àr skolkommunalrÄdet Karin Pleijels mÄl. PÄ mÄnga hÄll har fungerar skolan allt bÀttre, men nu tas fler steg. Ett paradigmskifte Àr pÄ gÄng. Nya nÀmnder och ett blocköverskridande samarbete ska ge styrfart för att skapa lÄngsiktig stabilitet och stark utveckling i skolan.
– Skolan Ă€r för viktig för att bollas runt med mellan valen. Vi mĂ„ste skapa lĂ„ngsiktig stabilitet för att fĂ„ arbetsro i skolan, sĂ€ger Karin Pleijel.

Det Àr inte tvÀra kast och partibyten som ska styra skolan, anser hon. Skolan behöver fÄ en lÄngsiktighet som hÄller över mandatperioderna. Karin Pleijel Àr dÀrför stolt över att ha drivit ett blocköverskridande samarbete om skolan. Nu har Àven förslaget lagts fram om nÀr och hur nya förskolenÀmnden och grundskolenÀmnden ska genomföras.

Fokus i skolan har lÀnge legat alltför ensidigt pÄ nyckeltal och konkurrens, detta gynnar inte kreativitet och utveckling, utan har istÀllet skapat försiktiga organisationer.

– Det Ă€r inte bra i en skolmiljö dĂ€r vi behöver ha en modig kultur, dĂ€r vi vĂ„gar vara öppna med problem sĂ„ att vi kan utvecklas, vĂ„ga tĂ€nka och lĂ€ra nytt, sĂ€ger Karin Pleijel.

IstÀllet för en traditionellt styrande organisation arbetar hon för att utveckla en stödjande och lÀrande organisation.

– I en lĂ€rande organisation mĂ„ste man tvĂ€rtom skapa en stödjande ledningsmodell, dĂ€r öppenhet och professionalitet genomsyrar kulturen. DĂ€r det Ă€r högt i tak, sĂ€ger hon.

Tanken Àr att de nya nÀmnderna dessutom ska uppnÄ större likvÀrdighet mellan skolor bland annat genom en ny modell att fördela pengar och att undervisningens kvalitet stÀndigt ska utvecklas.

– Det Ă€r nödvĂ€ndigt att se att skolan som en plats för varma relationer, stark professionalitet och stolthet, dĂ€r eleverna blir sedda utifrĂ„n sin potential och sina drömmar, sĂ€ger hon.

För att göra det möjligt Àr det nödvÀndigt att stÀrka lÀrarnas situation.

– LĂ€rarna mĂ„ste bli sedda som de ledare de i praktiken Ă€r. DĂ„ mĂ„ste vi ha en kultur dĂ€r man vĂ„gar blotta sina problem och stöttar varandra, prövar nya vĂ€gar, dĂ€r var och en utifrĂ„n sin potential och roll bidrar och hittar innovativa lösningar.

Det krÀver ett ledarskap som inte fastnar i en toppstyrd organisation, utan har fokus pÄ att stödja rektorer och lÀrare att fortsÀtta utveckla undervisningen.

– Vi ska skapa rĂ€tt förutsĂ€ttningar för skolan och göra det mer möjligt för alla i skolan att styra över sin egen skola och ha inflytande över den egna utvecklingen pĂ„ skolan. Att dessutom kunna fĂ„ centralt stöd för en stark utveckling, Ă€r det vi mĂ„ste vĂ€rna om i den nya organisationen.

Det som hon ocksĂ„ anser mĂ„ste bevaras frĂ„n stadsdelsorganisationen Ă€r den vĂ€l fungerande samverkan som byggts upp mellan bland annat socialtjĂ€nst och skola, samt andra innovativa modeller som byggts upp i olika stadsdelar i Göteborg. 

– Det finns till exempel hĂ€lsocertifiering av skolor som byggts upp i Angered som vi vill bevara och ”skolan-mitt-i-byn-tanken pĂ„ Norra och VĂ€stra Hisingen och en jĂ€ttebra modell för blivande förskollĂ€rare som fĂ„r gĂ„ övningsförskoleverksamhet i VĂ€stra Göteborg och mĂ„nga mĂ„nga fler initiativ som byggts upp runt om i Göteborg. De fĂ„r inte gĂ„ förlorade i den nya organisationen, sĂ€ger Karin Pleijel.

Relaterade nyheter

Göteborg, 15 oktober 2025

Rödgrön budget 2026

Göteborg, 16 mars 2025

En rödgrön extrabudget för göteborgarna.

Göteborg, 30 januari 2025

S, V och MP: SÀnkt biljettpris med 140 kronor i mÄnaden

Kunde inte hitta nÄgra poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

LĂ€s alla nyheter