Framgångsrikt kvalitetsarbete ska spridas i fler förskolor
Kollegor som granskar och utvecklar verksamheten. Det arbetssättet har visat sig öka professionaliteten i förskolor i stadsdelen Askim-Frölunda-Högsbo. Nu vill skolkommunalrådet Karin Pleijel att arbetssättet Lära Nära sprids till fler förskolor i Göteborg.
I Askim-Frölunda-Högsbo arbetar förskolorna sedan en tid med att arbetssättet ”Lära Nära”. Det innebär att arbeta systematiskt med förbättringar på flera nivåer. Pedagogerna värderar sin egen verksamhet med strukturerad självskattning. Föräldrar värderar verksamheten via en föräldraenkät. Dessutom används observatörer, vilka är kollegor från andra förskolor som kommer in utifrån och gör en värdering med sin ”utifrån-blick”.
– Lära Nära är en väldigt bra metod som skapar helhet i det systematiska kvalitetsarbetet. Utvärderingar och förslag från tre olika håll lägger en bra grund för att ständigt höja kvaliteten och utveckla verksamheten, säger Karin Pleijel, skolkommunalråd med ansvar för förskola, grundskola och gymnasium.
Stadsdelen har utsett 20 observatörer som utbildas vid Center för Skolutveckling. Självskattning och enkätsvar gör att pedagogerna kan jämföra sin egen bedömning av kvaliteten med den som föräldrarna upplever.
Några av de effekter som stadsdelen har sett är ökad förståelse för förskolans pedagogiska uppdrag som en del av skolväsendet och en ökad professionalitet bland personalen.
– Tack vare en större systematik i arbetet får stadsdelen en mer greppbar helhetsbild och kan genomföra riktade insatser. Det är superbra, säger Karin Pleijel.