Gårda räddas – rustas upp med fortsatt låga hyror

De rivningshotade lägenheterna i Gårda räddas. De ska rustas upp och området ska bevara sin charm. Dessutom ska hyrorna fortsätta vara låga, som är en del av Gårdas karaktär.
– Det vi gör i Gårda är symboliskt för den stad vi vill bygga. Det ska vara en stad för människor med olika bakgrunder, med vackra charmiga bostadsområden som kan forma sin egen karaktär, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd och ordförande i byggnadsnämnden.

Alla hus kommer att finnas kvar. Tanken är att det ska byggas en slags ”skärm” av byggnader längs alla kvarteren mot motorvägen, för att skydda kvarteren innanför mot buller och andra risker.

– Jag var tidigare osäker på om det verkligen skulle gå att bevara bostäderna som vi ville. Det är buller och farligt gods på vägarna som gjort det svårt att bevara dem. Men den här lösningen är fantastisk. Tack vare denna ”bebyggelseskärm” kan bostadskvarteren bli skyddade, säger Ulf Kamne.

För något år sedan utlyste fastighetskontoret en tävling om vem som skulle få markanvisningen. För att vinna skulle man presentera en plan att varsamt rusta upp de slitna landshövdingehusen, som varit rivningshotade sedan slutet av 1970-talet. Botrygg vann tävlingen och har valt att höja hyrorna endast marginellt i Gårda, max 500 kronor i månaden.

Landshövdingehusen i södra Gårda är den sista resten av de arbetarbostäder som tidigare dominerade hela stadsdelen. Göteborgs Stad köpte in två av kvarteren, Cedern och Eken, i slutet av 1970-talet för att genomföra planerna på utbyggnad av E6 till motorväg. Men byggnaderna står kvar. Motorvägen har dock gjort att husen är kraftigt utsatta för buller och luftföroreningar. Länge var planen att riva kvarteren för att bygga parkeringshus.

– Vi är glada att bygga levande stadsmiljöer istället för parkeringshus. Det vi behöver är bra bostäder i omväxlande bostadskvarter, inte underlätta för mer biltrafik i innerstan.

De boende har i många år protesterat mot rivningsplanerna och velat bevara sina kvarter. Ett krav som nu till sist fått gehör.

– Det känns fantastiskt, säger Ulf Kamne och berättar om de många politiska turerna.

Frågan har varit känslig. Många har velat riva, andra bevara. När han själv fick ansvar för frågan var det en oppositionspolitiker som sa: ”lyckas du med detta borde du få en staty”.