Göteborg en av de första att inrätta jordbruksrådgivare

Nu blir det lättare att förverkliga sina odlingsdrömmar i stan, både att odla för husbehov och stadsjordbruk. Göteborgs stad tar ett större grepp om stadsjordbruket med ny mark att odla på, fler skolträdgårdar och en av Sveriges första stora städer att inrätta jordbruksrådgivare.
– Vi kanske skulle ha kallat det stadsbonde för det finns likheter med stadsarkitektens och stadsträdgårdsmästarens roll, fast det handlar mer om att vara samordnare och rådgivare inom jordbruket i staden, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen.

Stadsodlingsrörelsen har exploderat i Göteborg de senaste åren och staden har blivit omtalad som Sveriges bästa stad för Stadsnära odling. Många gillar helt enkelt att odla. Men det finns också ett annat skäl till att utveckla stadsjordbruket.

Hela Sverige har låg självförsörjningsgrad, vilket gör hela landet sårbart vid naturkatastrofer eller andra händelser som kan påverka matproduktionen och vår möjlighet att importera. I klimatförändringarnas spår väntar vi allt mer extrema vädersituationer som stormar och kraftiga regn som kan påverka staden och på längre sikt havsnivåhöjningarna. Vatten riskerar alltså skölja in över staden både uppifrån och nedifrån.

– Därför måste vi ta ansvar för att minska sårbarheten och öka förutsättningarna att bli mer självförsörjande genom mer odling i staden, både för vanligt husbehov och kommersiellt jordbruk, säger Ulf Kamne.

En första testbädd för små kommersiella verksamheter kopplade till odling, håller på att anläggas strax utanför Angereds centrum. Invigning kommer att hållas i samband med Naturkalaset på söndag 14 maj.  Personer med ett förflutet inom jordbruk eller som har en trädgårdsutbildning eller som tidigare haft en bostadsnära odling får nu chansen att testa en affärsidé inom odling eller som sidoinkomst.

– Det här är ett nytt sätt att jobba med markanvändandet. Förr har man inte styrt så tydligt vad stadens mark ska användas till. Nu är det mer tydligt att den oanvända marken ska användas till, säger han.

Göteborgs stad har även fått uppdraget att stötta initiativ från odlingsintresserade grupper som vill starta odlingsprojekt och stimulera småskalig och bostadsnära odling. Hittills har man anlagt cirka 25 områden runtom i staden. Nu odlar tusentals göteborgare sina egna grönsaker i olika gemenskapsodlingar.

Det finns även sociala arbetskooperativ som Lärjeåns trädgårdar, Ängås Gård, Björlanda Prästgård och andra som sysselsätter folk utanför arbetsmarknaden genom sin verksamhet med att producera, förädla och sälja stadsodlad mat. Sammanlagt har det lett till jobb för flera hundra personer.

Det kommer även att utvecklas möjligheter för stadens egna verksamheter att odla.

– Därför tar vi nu fram en plan för fler växthus i Göteborg, kopplat till stadens kommunala verksamheter. Framför allt handlar det om mer pedagogisk odling i skolorna, men växthusen ska även kunna användas av civilsamhället och andra verksamheter eller projekt, säger Ulf Kamne.

Fakta:

Stadsjordbrukets olika ben i Göteborg

• Ny jordbruksrådgivare för odling i staden.
  • Ny mark för kommersiellt jordbruk upplåts av staden.
  • Fler växthus ska tas fram för att stadens kommunala verksamheter ska kunna odla mer.
  • Mer skolträdgårdar uppmuntras för att utveckla den pedagogiska odlingen i skolorna.
  • Stadsjord har genomfört flera projekt i Göteborg och var de som introducerade grisarna i Högsbo
  • Göteborgs stad samarbetar med Grow Gothenburg som är ett ideellt initiativ som arbetar med att främja stadsodling och har utvecklat en interaktiv karta över stadsodlingar i staden.