Göteborg kräver mer klimatpolitik
Idag undertecknas det historiska klimatavtalet som slöts i Paris. Det har betydelse även för Göteborg.
– Det är i varje kommun som det praktiska arbetet måste göras för att uppnå klimatavtalet. Nu krävs större handlingskraft, säger Ulf Kamne (MP), vice ordförande i kommunstyrelsen och miljökommunalråd.

Det blåser dock motvindar från Moderaterna, som försöker hindra varenda miljöinsats i praktiken.
– De är gärna med och skriver fina policydokument, men i praktisk politik försöker de bromsa miljöarbetet, säger Ulf Kamne.
Han är dock nöjd över att Moderaternas förslag att öka biltrafiken genom att riva upp trafikstrategin inte gick igenom på torsdagens kommunfullmäktige. Till och med näringslivet stöder trafikstrategin.
– Trots detta försöker Moderaterna motarbeta klimatarbetet hela tiden. Allt från att försöka stoppa biogasen, vindkraften och driva igenom en utredning om att muddra Fiskebäcks hamn som kan leda till kostnader för flera hundra miljoner kronor, trots stora miljökonsekvenser, säger Ulf Kamne.
Dessutom driver Moderaterna ständigt på för fler bilparkeringar, nu senast i de stora byggplanerna i Älvstranden.
– De försöker frångå inriktningen att bygga en modern stad, där kollektivtrafik och cyklar ska vara lättare att använda.
Det finns dock medvind. De allra flesta inser att klimatarbetet är nödvändigt. Enligt den färska SOM-undersökningen anser nära hälften, 48 procent, att det som oroar mest inför framtiden är miljö- och klimatförändringarna.
– Ju fler som inser att alla vi måste hjälpas åt att minska vårt klimatavtryck, ju lättare är det att motverka klimathotet.
Medvinden handlar också om att Göteborg inlett ett strategiskt och långsiktigt arbete för klimatet. Det innebär dock inte att problemet är löst.
– Det krävs många fler beslut för att planerna ska bli verklighet. Och då behöver även Alliansen hjälpa till. Alla har vi ett ansvar för framtida generationer.
Målet att Sverige ska bli fossilfritt var Göteborg en av de tidigaste att haka på.
– För att uppnå målen är särskilt biogasen en nödvändig nyckel. Både bilar, flyg och andra transportmedel kan behöva ställa om till biogas för att uppnå fossilfritt energisystem och biobränsle.
Staden har dock kommit en bit på väg och är ett föredöme för många andra kommuner. Göteborg utsågs ifjol till Årets klimatkommun av WWF och hamnade på prispallen som Bästa miljökommun. Inköpen av ekologisk mat i Göteborgs stad slog rekord i fjol. Renova var först ut med fossilfritt bränsle i alla sopbilar. Samtidigt pågår många dolda klimatinsatser som sakta rör sig framåt. En sak är det långsamma förbättringsarbetet med att energieffektivisera stadens fjärrvärmesystem.
– En procents energibesparing varje år låter lite, men har en enorm påverkan på klimatet, säger Ulf Kamne.
Vilken mat vi äter har också betydelse för klimatet. Målet inom Göteborgs stad är att 40 procent av alla matinköp ska vara 40 procent ekologisk år 2018. Redan i fjol kom hela staden upp i 45 procent. SDN Centrum gick ännu längre och nådde mer än 50 procent ekologiskt av alla inköp i år.
– En fantastisk framgång, säger Ulf Kamne.