Göteborg lyfts som exempel på hållbart stadsliv i Almedalen

Göteborgs stad lyfts tillsammans med Örebro och Vetlanda fram som de goda exemplen på hållbart stadsliv i Almedalen på ett seminarium med nya miljöministern Karolina Skog (MP).
Örebro har kortat detaljplaneprocessen och Vetlanda har visat handlingskraft för hållbar stadsutveckling. Göteborg ligger i framkant med flera innovativa modeller.

– I Göteborg har vi testat många innovativa sätt att få ett mer hållbart stadsliv, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd och ordförande i Byggnadsnämnden.

Älvstadsmodellen är ett av de framgångsexempel i Göteborg som är intressant för andra delar av landet.

– Det är en innovativ modell för stadsutveckling som Göteborgs stad arbetar med för att kunna bygga en hållbar stad där människor ska kunna bo utan bil och det ska finnas bostäder i olika prisnivåer.

Modellen är dynamisk och tanken är att den ska utvecklas i en lärandeprocess genom de erfarenheter som görs. Just i Älvstaden är klimatanpassningar viktigt för att möta kommande skyfall, höjningar av vattennivån i Göta Älv.

– Klimatutmaningarna måste tas på allvar, det är särskilt tydligt för de bostäder som byggs nära älven, säger Ulf Kamne

Älvstaden har även blivit en arena för att testa elbussar. Eftersom elbussar varken bullrar eller släpper ut avgaser, skapar det nya möjligheter för ett hållbart stadsliv.

– Det innebär att bussen kan komma dit människan faktiskt är, till och med stanna inomhus och vi kan bygga en tätare och roligare stad. Inomhushållplatsen är faktiskt den första i hela världen, säger Ulf Kamne.

Göteborgs stad har även experimenterat med nya sätt att bygga miljöanpassat runtom i staden och testar flera spjutspetsprojekt med privata byggföretag. I Göteborg ställs dessutom krav på att tio procent av alla markanvisade bostäder ska ha rimliga hyror. Det kan innebära cirka 6000 kronor för en trea.

Göteborg driver även på att bygga om motorleder till boulevarder med levande stadsmiljöer. Nyligen initierade nya bostadsministern Peter Eriksson (MP) en tävling i framtidens landshövdingehus i Göteborg.

– Alla älskar landshövdingehus, därför vill vi ha en modern klimatsmart nystart av de gamla vackra trähusen, säger Ulf Kamne.

Rubrik: Hållbart stadsliv sökes – ser man staden för alla hus?Tid: Onsdag 6 juli 14-16

Plats: Länsstyrelsens nedre trädgård, Korsgatan 4

Deltagare: Karolina Skog, miljöminister, Regeringen, Ulf Kamne, miljökommunalråd, vice ordförande i kommunstyrelsen och byggnadsnämndens ordförande, Göteborgs stad, Janna Valik, generaldirektör, Boverket, Erik Bransma, generaldirektör, Energimyndigheten, Björn Risinger, generaldirektör, Naurvårdsverket, Gunilla Nordlöf, generaldirektör, Tilläxtverket, Stefan Engdahl, stf generaldirektör, Trafikverket, Tobias Olsson, förbunsdirektör, Sveriges Arkitekter, Martin Willén, stadsbyggnadschef, Örebro kommun