Göteborg rasar på miljörankingen – sämsta resultatet någonsin

Göteborg rasar på Aktuell Hållbarhets kommunrankning, från plats 8 till plats 43, den sämsta miljöplaceringen någonsin för Göteborg.

Idag offentliggjordes Aktuell Hållbarhets kommunrankning. Den visar att Göteborg rasar från plats 8 till 43. Den sämsta placeringen sedan rankingen infördes år 2009. Bland de tre storstäderna är Göteborg i särklass sämst, Malmö är på första plats och Stockholm är på plats 9.

–Det är en miljöbomb att Göteborgs rasar mitt under klimatkrisen. Detta är en effekt av Alliansens kassa miljöpolitik i Göteborg. Vi i Miljöpartiet driver hela tiden på miljöarbetet, men det är som att springa i sirap, det går oerhört långsamt, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd.

Rapporten visar att utsläppen av växthusgaser ökar för Göteborg, men minskar rejält för Malmö som är bästa miljökommun. Förändringstakten för utsläpp av växthusgaser för Göteborg är + 0,71 procent och för Malmö – 4,31 procent. Rapporten visar också att Göteborg inte har någon strategi för att minska matens klimatpåverkan. Göteborg ligger också efter när det gäller att ställa krav på byggsektorns klimatpåverkan.

–Alliansens politik leder till ökade utsläpp, det är ett slag i ansiktet för alla som tar miljöfrågorna på allvar. När vi styrde minskade vi både matsvinnet och matens klimatpåverkan. Vi ställde även krav på större återanvändning av byggmaterial och miljömässigt byggande, detta har Alliansen lagt ner, säger Karin Pleijel (MP).

I december skrev Axel Josefsson (M) under ett Klimatkontrakt som innebär att Göteborg har möjligheten att bli en av EUs 100 utpekade klimatneutrala städer till 2030. Göteborg har därför just nu har EUs ögon på sig i hur staden arbetar med miljö och klimat.

–  Göteborg vill bli en av EUs 100 klimatneutrala städer till 2030, och så kör vi i diket på det här sättet. Nu riskerar staden att förlora stora EU-pengar för klimatinsatser. Det säger Karin Pleijel (MP).

Årets resultat kommunrankingen:
Hela listan alla kommuner:
Rapport för Göteborg: