Hastigheterna ska sänkas till 30 i centrum

Hastigheterna ska sänkas till 30 i centrum

I takt med att staden växer, blir tätare och fler rör sig på en liten yta ökar utmaningen för trafiksäkerheten. För att skapa tryggare miljöer och bättre framkomlighet för gående och cyklister samt en hälsosammare och miljövänligare stad har den rödgröna ledningen nu beslutat att minska hastigheten i Göteborgs innerstad till 30 km/tim.

– Vi vet att det för många är en nödvändighet att kunna nå centrala Göteborg med bil. Ett sätt att göra staden tillgänglig för bil även i framtiden är att anpassa biltrafiken till stadens villkor, säger Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafik i Göteborg.

Hastighetssänkningen rör gatorna inom vallgraven men också strax utanför, från Långgatorna, Haga och Vasastan till Heden. De större bärande vägarna som Parkgatan berörs inte. Stora delar av dessa gator tillåter idag 50 km/tim, hastigheter som många idag inte kommer upp till. Däremot skapar det ett ojämnt flöde och en ryckig trafik som ger sämre trafiksäkerhet och kapacitet i vägnätet.

– Vi vill skapa ett jämnt tempo i trafiken, och framförallt öka trafiksäkerheten, säger Johan Nyhus.

Med sänkta hastigheter skapas en tryggare och mer trafiksäker miljö

– Om man kör 50 är det svårare att bromsa om ett barn springer ut på vägen framför en buss än om man kör 30. Och varje barn som dör i trafiken är en katastrof, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd med ansvar för stadsutveckling.

Även för den lokala miljö och hälsan för Göteborgarna har sänkta hastigheter stor betydelse. Bullernivåerna från trafiken minskar med lägre hastigheter, vilket har en bevisad effekt på människors hälsa. Likaså minskar slitage från vägar och däck som orsakar att mikroplaster och farliga partiklar sprids i luften. Bara i Göteborg beräknas 200 människor årligen dö i förtid på grund av föroreningar och partiklar i luften.

– Vi vill ha en mer hälsosam miljö i innerstaden. Om bilar kör långsammare kan vi ha ett mer levande stadsliv med öppna restauranger och butiker. Det minskar buller och föroreningar som gör människor sjuka, säger Ulf Kamne.

Ett lågfrekvent buller är mer ohälsosamt än många tror. Stress, sömnstörningar och försämrad koncentrationsförmåga är några av konsekvenserna. Att sänka hastigheten innebär också att utsläppen minskar. Den som kör i 50 km/tim istället för 30 km/tim ökar bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppet med mer än 20 procent.

Få trafiksäkerhetsåtgärder har så stor effekt som just hastighetssänkning. 8 av 10 dör om de blir påkörda av en bil som kör 50 km/timmen, medan 1 av 10 dör om man kör 30 km/timmen. Lägre hastigheter ger bättre framkomlighet för fler, när cyklister och fotgängare får bättre möjligheter att röra sig i staden. Det skapar dessutom en bättre framkomlighet för biltrafiken eftersom trafiken flyter smidigare och vägkapaciteten utnyttjas bättre vid lägre hastigheter.  

I Lundby genomfördes ett pilotprojekt med sänkta hastigheter.

– Det var ett mycket lyckat projekt som boende var mycket nöjda med. Det är lättare för familjer att känna sig trygga med att låta barnen cykla när bilarna kör mer långsamt. Det leder också till bättre hälsa, säger Ulf Kamne.

Göteborgs stad ska även se över den fysiska miljön vid skolor och göra det säkrare för barn att cykla och gå till skolan.

Relaterade nyheter

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Kalmar län, 15 april 2024

Vi startar MP Öland

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter