Historiskt mycket skolor och förskolor pÄ gÄng
Behoven Àr stora, det finns inte tillrÀckligt med platser. Men det kommer att byggas historiskt mycket skolor och förskolor i Göteborg. De kommande Ären kommer Göteborg att fÄ nio nya skolor för mer Àn 5000 barn och förskoleavdelningar för upp till 5000 barn.
– SĂ„ hĂ€r mycket skollokaler har vi inte byggt sĂ„ lĂ€nge vi kan minnas, sĂ€ger Ulf Kamne (MP), kommunalrĂ„d med ansvar för stadsutveckling och miljö.
Nu finns och planeras detaljplaner för 256 förskoleavdelningar och nio helt nya skolor. DÀrutöver ska flera skolor byggas ut.
Göteborg vÀxer och trenden att mÄnga barnfamiljer stannar kvar i Göteborg fortsÀtter, istÀllet för att flytta ut till kranskommunerna som förut. DÀrför mÄste fler skolor och förskolor byggas.
– Det har byggts alldeles för lite skolor tidigare Ă„r, men nu hĂ„ller vi pĂ„ att bygga ikapp, Ă€ven om vi har en bit kvar, sĂ€ger Ulf Kamne.
Idag har Göteborgs stad drygt 4 000 platser för förskolebarn och skolelever som bedrivs i tillfÀlliga paviljonger.
– Detta Ă€r just tillfĂ€lliga lösningar bland annat pĂ„ grund av att staden bygger sĂ„ mycket. Vi mĂ„ste se till att eleverna har nĂ„gonstans att gĂ„ i skolan under tiden vi bygger nya skolor, sĂ€ger Ulf Kamne.
Det svÄra Àr att bygga skolor nÀra de bostadsomrÄden dÀr mÄnga bor och dÀr det finns kollektivtrafik sÄ det blir smidigt att ta sig till och frÄn skolan. Skolor krÀver stora ytor, ytor som Àr svÄra att finna. Störst problem att finna platser för skolor Àr i Centrum och Majorna-Linné, dÀr Àr mer trÄngt Àn i andra stadsdelar.
– Just nu finkammar vi staden efter bra, nya platser som kan vara lĂ€mpliga för fler skolor framöver, sĂ€ger Ulf Kamne.
Göteborgs stad har hittills lyckats ta fram tillrÀckligt mycket förskolor för att fÄ bort kön till förskolorna. Men pÄ vissa hÄll har det blivit för trÄngt och barngrupperna Àr för stora.
– Barn behöver gott om utrymme att röra sig och fĂ€rre barn i grupperna Ă€r viktigt för att inte behöva hantera sĂ„ mĂ„nga relationer nĂ€r de Ă€r smĂ„. DĂ€rför behöver vi fĂ„ fram fler förskolor, sĂ€ger Karin Pleijel (MP), skolkommunalrĂ„d.
Förskolepersonal Ă€r ocksĂ„ en bristvara, men vĂ€l fungerande lokaler Ă€r den största flaskhalsen, anser hon. Ăven grundskolan har stora utmaningar.
– Vi har en vĂ€xande skara elever, alla behöver goda pedagogiska miljöer som gynnar lĂ€randet och medger lek pĂ„ skolgĂ„rden. Grundskolan Ă€r ocksĂ„ en viktig mötesplats för elever med olika bakgrund, forskningen visar ocksĂ„ att en blandad elevsammansĂ€ttning stĂ€rker alla elevers skolresultat, dĂ€rför behöver vi tĂ€nka klokt kring hur nya skolor placeras, sĂ€ger Karin Pleijel.