Ännu ett år med nedskärningar i Göteborg

Tyvärr gick Alliansens nedskärningsbudget igenom på kommunfullmäktige 13 november. Det innebär besparingar under 2020 i stora delar av stadens verksamheter. Bland annat motsvarar besparingarna inom förskola och skola 150 tjänster.
"Nu får vi tyvärr ett år till med ännu mer nedskärningar i stadsdelarna. Det är riktigt oroande. Inga klimatsatsningar. Mycket fina ord men inga medel för att förverkliga det. Alla de andra partierna har helt missat att vi behöver värna den biologiska mångfalden och naturområden." Det säger Karin Pleijel, gruppledare för Miljöpartiets kommunfullmäktigegrupp.

Karin Pleijel fokuserar på klimatet i sitt gruppledartal under budgetdebatten. Vi behöver gå från ord till handling. Stadens budget för nästa år måste innehålla pengar till satsningar på klimatet. Det gör det i den rödgrönrosa budgeten.

Miljöpartiet kommer som oppositionsparti att pressa på i klimatarbetet och på alla områden vi kan.

Hela debatten i kommunfullmäktige om budgeten finns här: del 1 och del 2.

Rödgrönrosas budgetförslag för 2020, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ.

Mer från Miljöpartiet under budgetdebatten i kommunfullmäktige

Bosse Parbring  (MP), kommunfullmäktige – Det krävs satsningar på Göteborgs skolelever

“Alla elever ska oavsett bakgrund nå målen inom skolan och kunna utvecklas till sin fulla potential. Då krävs en satsning och en ordentlig en rejäl prioritering på skolan. Om Alliansens budget går igenom så väntar nedskärningar inom förskola och skola som motsvarar nedskärningar på ungefär 150 tjänster för förskolorna och grundskolorna.”

Lyssna på Bosses tal

Ulf Carlsson (MP) kommunfullmäktige – Det förebyggande arbetet behöver byggas ut, inte bantas bort

“Vi skjuter upp problemen och kostnaderna på framtiden, till kommande generationer, när det förebyggande arbetet dras ner.”

Emmali Jansson  (MP), kommunfullmäktige – Bostad – en mänsklig rättighet

“Bostad är en mänsklig rättighet. Det behöver byggas många fler bostäder. Minst hälften ska vara hyresrätter och ha rimliga hyror. I denna bostadsbrist är det ansvarslöst att ombilda tusentals hyresrätter till bostadsrätter.”

Elisabeth Undén (MP), kommunfullmäktige – Politikerna i Göteborg måste agera för klimatet

“Lyssna på forskarna. Det är vi som ska agera på den kunskap som finns. Detta för göteborgarnas skull. Offensiva klimatåtgärder måste ske nu. Annars vadar snart göteborgarna i havsvatten till knäna precis som Venedigborna tvingas göra idag. Annars tvingas göteborgare flytta från sina hem såsom fidjibor redan tvingats göra.“

Lyssna på Elisabeths tal