Klimatanpassade rekreationsområden på gång i Göteborg

Klimatanpassade våtmarker som kan bli sköna gröna rekreationsområden är på gång i Göteborg. Tanken är att fåglar och andra arter ska trivas samtidigt som våtmarkerna tål att översvämmas för att avlasta vägar och andra områden vid kraftiga skyfall som väntas öka i klimatförändringarnas spår.
– Vi måste bygga ett tryggare Göteborg som bättre klarar översvämningar. Vi måste också stärka den biologiska mångfalden och se till att skapa gröna miljöer i centrala Göteborg som får människor och fåglar att trivas. Därför behöver vi fler våtmarker, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd med ansvar för stadsutveckling.

Rödgröna ledningen har valt att satsa 8 miljoner kronor på att anlägga våtmarker. Våtmarker är ett sätt att klimatanpassa staden, alltså att förbereda staden för de extrema vädersituationer som väntar i klimatförändringarnas spår, som stormar och kraftiga regn som kan påverka staden och på längre sikt havsnivåhöjningarna. Vatten riskerar alltså skölja in över staden både uppifrån och nedifrån.

– Regnvattnet måste ha någonstans att ta vägen, då fyller en våtmark en viktig funktion. Den kan ta hand om översvämningen istället för att vägar och bostäder ska bli överfyllda, säger Ulf Kamne.

Våtmarker är mycket artrika livsmiljöer och är därför betydelsefulla för den biologiska mångfalden. Många växter och djur är beroende av våtmarker. Här finns en mängd olika vattenlevande smådjur och insekter som i sin tur utgör föda till bland annat fåglar och groddjur. Nitton procent av rödlistade arter förekommer här.

– Våtmarker är bra på att filtrera och rena vattnet från gifter. De fungerar som naturliga reningsverk för näringsämnen.

Våtmarker fungerar också som en ekosystemtjänst som bidrar till att minska problemen med övergödning.

Uppemot en fjärdedel av Sveriges ursprungliga våtmarker har försvunnit genom utdikning och uppodling. Hela 80 procent av de våtmarker som finns kvar är starkt påverkade av mänsklig verksamhet.

I Värmdö kommun finns exempel på besparingar som gjorts genom blågröna lösningar för att minska risken för översvämningar. Den stadsnära våtmarken Hemmesta sjöäng har restaurerats för 2,5 miljoner kronor. Bara genom att våtmarken minskar risken för översvämning av en närliggande cykelväg, kan kommunen undvika kostnader på mellan 2 till 4 miljoner kronor. Dessutom tillkommer positiva rekreationsvärden och värdet av ökad biologisk mångfald

– Närhet till vatten är en fråga som prioriteras högt bland göteborgarna. En utveckling av stadens våtmarker kan bidra till fler och mer attraktiva vattenmiljöer. Våtmarker kan till exempel användas för olika typer av friluftsliv så som fågelskådning och skridskoåkning.

Park- och naturförvaltningen har nyligen genomfört en inventering av våtmarker i staden. Undersökningen visar att det finns 24 olika våtmarksobjekt med höga naturvärden. För att behålla och utveckla värdena behövs naturvårdsinsatser som slåtter och röjning. 13 områden pekas också ut där man behöver restaurera eller skapa dammar.

– Vi måste se till att de våtmarker som redan finns sköts väl, men vi behöver också anlägga nya. Vi ser att våtmarker bidrar med en rad olika värden både för oss som lever nu och kommande generationer, säger Ulf Kamne.