Klimatomställningen innebär ett stort positivt steg för Göteborg

Klimatomställningen innebär ett stort positivt steg för Göteborg, Sverige och världen. Resultatet från klimattoppmötet i Glasgow är avgörande. Det skriver på GP debatt miljöpartisterna Karin Pleijel, Helena Norin och Pär Holmgren som har en framtidsvision för Göteborg.

Tänk dig att du vaknar av rödhakens sång en solig morgon i Göteborg, du  tittar ut över staden och hamninloppet. Bländas lite av solljuset och en solkatt från solcellerna på huset på andra sida älven. När du går ut och känner på luften, doftar det friskt. Vindkraftverket Big Glenn med sina kusiner i trä  snurrar långsamt. Som delägare och göteborgare känns det bra att veta att den förser både dig och bilen i elbilspoolen  med närproducerad el. Industrierna har satt upp egna vindkraftverk och solceller täcker fabrikernas tak. Där produceras batterier, fordon och mycket mera ur i huvudsak återvunna metaller. Cisternerna på Hisingen har bytts mot vätgastankar, och enorma batterier för lagring av el när solen inte lyser och vinden inte blåser. Ett vind- och vätgasdrivet fartyg smyger sakta in för att lägga till och föra sin last till tåget. Det är dags för frukost och ditt te kokar upp snabbt på den supereffektiva kokhällen. Det lokala bageriet står för brödet, som toppats med ost från naturbeteskorna och lite sallad från tillsammansodlingen på gården.

“Nu 10 år sedan Sverige blev första klimatneutrala landet i världen”

På vägen till ditt jobb i en verksamhet som hittat en affärsmodell i nya sätt att använda plast som tidigare decennium flöt runt i havet, möter du en granne som meddelar att lådcykeln är ledig i eftermiddag om du behöver den. Längre bort syns en förälder med sitt barn på väg till förskolan. Barnet gör hoppsasteg längs den rymliga gångbanan. Cykelstråket bredvid är generöst och inbjuder till alla typer av cyklande fordon.. De stannar till för att plocka varsitt äpple från fruktlunden sedan går promenaden vidare genom det lummiga grönområdet med olika sorters träd, bland annat ett par millenielönnar med riktigt tät skugga för varma dagar. En blomsteräng  löper längs en sidan av området. Barnet stannar till igen för att titta på de många pollinerande bina som surrar runt bland prästkragar och blåklint.

En buss stannar vid hållplatsen en bit bort för att plocka upp fler passagerare, några blir kvar i den ombonade, väderskyddade väntkuren i väntan på en annan linje. Något som slår dig är att bullernivån, som tidigare bara ökade, idag är så låg att du knappt hör bussen för alla kajorna i träden bredvid. Du går förbi flera arbetsplatser och butiker som alla har erbjudande för  reparationer eller remake, som ett sätt att slippa köpa nytt. Det är allt ifrån hushållsmaskiner och hemelektronik till kläder och – leksaker. I hörnan har en person med rullator tagit paus på “pratbänken” som blivit ett vanligt och populärt inslag för samtal i alla miljöer. Under konstverket“Havslängtan”, ligger en damm för regnvatten som renas lokalt. En cyklist med ryggsäck stannar och fyller på sin flaska med rent vatten, via en stråle som sprutar ur munnen på ett slingrande sjöodjur. I din mobil finns biljetter till föreställningen “Vår tid är nu” på Bergsjöns kulturhus.På lördag blir det spårvagnen dit tillsammans med en vän. Med nära till mycket och arbete delvis på distans har stressnivån gått ner och kulturlivet blomstrar.

När du passerar tidningshuset, en innovationshub för olika typer av tidningsredaktioner stannar du och läser löpsedeln “Nu 10 år sedan Sverige blev första klimatneutrala landet i världen”. Under finns en bild på förra statsministern, ordföranden i Greenpeace, rektorn för Göteborgs universitet och gamla VD:n för svenskt näringsliv, som glada ler mot kameran, med bildtexten Vi gjorde det!

Det går att leva ett gott liv och samtidigt ställa om

Vi i miljöpartiet är övertygade om att det går att leva ett gott liv utan att vara beroende av kol och olja. Redan idag finner många en tillfredsställelse av att maximera sin livskvalitet och minimera sitt klimatavtryck, och lever ungefär som i texten ovan. Andra är ofrivilligt fast i ett fossilberoende, men gör så gott de kan för att minska det, och hoppas på politiska beslut som gör det lättare att leva hållbart. För att hejda klimatkrisen krävs omfattande systemförändringar, där såväl privatpersoner, entreprenörer, industrier och kommuner är en del av lösningen. Vi behöver tänka nytt och göra annorlunda. Då krävs kreativitet och engagemang på alla nivåer i samhället. Politiker måste våga fatta nödvändiga beslut både på internationell, nationell och lokal nivå. Göteborg är en liten stad i världen och Sverige ett relativt litet land men som kan göra stora skillnader som förebilder genom att visa vägen, visa världen att det är möjligt.

31 oktober -12 november samlas världens ledare för ett nytt klimattoppmöte, COP26 i Glasgow. Hur förhandlingarna kommer att sluta där, är avgörande för om vi ska lyckas begränsa klimatkrisen. Forskningen är tydlig, det är våra mänskliga aktiviteter som driver klimatförändringarna och för att inte jorden ska hamna i ett oåterkalleligt och oönskat tillstånd av upphettning måste vi vända utsläppskurvorna. Enligt FN:s klimatpanel IPCC behöver utsläppen minska kraftfullt, istället ökar ländernas samlade utsläpp och 2020 slogs återigen nya rekord för halten av växthusgaser i atmosfären. Det innebär att vi i nuläget är på väg mot en temperaturökning på 2,7 grader, vilket är långt över de 1,5 grader som är målet i Parisavtalet och som skulle få förödande konsekvenser. Tillsammans behöver vi göra mycket mer, det behöver ske snabbare och omställningen måste vara rättvis.

Fyra viktiga mål i Glasgow

Sverige åker till Glasgow med fyra viktiga mål: Höjd ambition i form av nya eller uppdaterade klimatplaner (NDC). Parisavtalets regelbok ska slutföras. Stärkt samsyn kring finansiering där de rikare länderna, som fortfarande står för de största konsumtionsutsläppen hjälper utvecklingsländer att ställa om. Barn och unga ska synliggöras i processerna. Det här handlar om barn och ungas framtid, låt dem delta vid förhandlingsbordet.

Resan mot fossiloberoende är livsnödvändig, men också en spännande och rolig resa att vara med på. Tänk att få vara en konstruktiv del av den generation som faktiskt satte stopp för klimatförändringarna, som lyckades hejda upphettningen. Den generation som våra barnbarn och barnbarnsbarn kommer att tacka för vår envishet, kreativitet och vårt mod. Det kan och det måste vara vi.

Karin Pleijel (MP), kommunalråd i opposition i Göteborg
Helena Norin (MP), 2:e vice ordförande i Miljö- och klimatnämnden i Göteborg
Pär Holmgren (MP), EU-parlamentariker och den gröna partigruppens officiella delegat till klimattoppmötet i Glasgow

Debattartikeln på GP debatt.