Klimatpåverkan från kommunala tjänsteresor ska bli noll i Göteborg

Klimatpåverkan från kommunala tjänsteresor ska bli noll i Göteborg

En flygresa påverkar klimatet 200 gånger mer än en tågresa. För att minska klimatutsläppen föreslog rödgröna ledningen att se över hur kraven på stadens tjänsteresor kan skärpas så att klimatpåverkan på resor i tjänsten blir noll. Kommunstyrelsen har nu klubbat förslaget. Alliansen vägrade dock gå med på att ändra resepolicyn så att klimatet skulle prioriteras högre vid val av tjänsteresa.
– Det är märkligt, det visar att Moderaterna inte tar klimatfrågan på allvar. Det är förkastligt, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd.

Hon pekar på FN:s klimatpanel, IPCC:s senaste rapport som visar att klimatförändringarna måste motverkas snarast.

– Transporterna är ett av de största problemen för klimatet, vi måste göra vad vi kan för att minska utsläppen från våra resor, säger Karin Pleijel.

Inom Göteborgs kommun arbetar över 50 000 personer som i olika utsträckning reser i tjänsten. Att välja färdmedel kan därför ha stor betydelse för klimatutsläppen.

Med dagens digitala teknik är det ofta möjligt att ersätta resor med digitala möten. Enligt Trafikverkets beräkningar har en flygresa mer än 200 gånger större klimatpåverkan än en tågresa.

– Vi vill skapa ett samhälle som gör det lättare att resa mer klimatsmart. Det som görs idag räcker inte. Utsläppen måste bli noll. Flygandet måste minskas radikalt och klimatkompensationen måste bli större, säger Karin Pleijel.

Klimatavtrycket från Göteborg stad behöver minska radikalt. Växthusgasutsläppen från stadens tjänsteresor har visserligen minskat sedan 2010 men ligger fortfarande på över 5000 ton. Flyget står för en väldigt stor andel. Även bilresor bidrar till stora utsläpp, beroende på bränsle.

– Genom att ersätta bilresor med miljövänligare och mer energieffektiva alternativ som att gå, cykla, ta bussen eller tåget minskar vi utsläppen. Och ibland även digitala resfria möten, säger Karin Pleijel.

På Miljöpartiets initiativ har Miljöförvaltningen utrett vad som krävs av staden för att leva upp till Parisavtalets mål om 1,5-graders uppvärmning. I rapporten ”Fossilfritt Göteborg – vad krävs?” finns 83 åtgärder listade som alla behöver genomföras om vi ska nå målet. Att minska flygresorna finns med som en av åtgärderna. Det finns redan idag en resepolicy i Göteborg stad som ska styra mot mer hållbara resval.

– Men resepolicyn skulle behöva stramas upp och vi behöver säkerställa att den följs av alla som arbetar i staden. Vi vill klargöra att flyget är ett ”sistahandsval”, säger Karin Pleijel.

2009 var Göteborg en av de första kommunerna att införa ett internt klimatkompensationssystem, som inspirerat andra kommuner och landsting att göra samma sak. Kompensationen innebär att stadens förvaltningar och bolag ska beräkna sina klimatpåverkande utsläpp från resor i tjänsten och kompensera dessa med investeringar i åtgärder som minskar utsläppen i framtiden.

– Vi kommer att behöva flyga även i framtiden, men vi ska göra det sällan och med största möjliga miljöhänsyn. Och flygresorna måste klimatkompenseras mer.

Konkret kan det innebära olika typer av klimatkompenserande åtgärder som till exempel att stödja utvecklingen av biodrivmedel och att plantera skog som kan ta upp koldioxid ur atmosfären. Interna åtgärder som redan genomförts är att underlätta för arbetspendling med cykel genom fler cykelställ och omklädningsrum vid stadens olika arbetsplatser.

Miljöpartiet anser att det behöver bli enklare att välja rätt och svårare att göra fel. Till exempel borde inte medarbetare i staden kunna boka en flygresa vid kortare resor där det finns goda tågförbindelser som till exempel till Malmö.

Göteborg är en större stad och har därmed förmånen att ha en centralt belägen tågstation med många tågavgångar till olika delar av landet. Ett sätt att göra längre resor med tåg mer attraktiva är att erbjuda egen kupé vid resor med nattåg.

– Vi tror att de allra flesta vill göra rätt. Tåget behöver bli det självklara valet för alla medarbetare även vid längre resor. Klimatet väntar inte. Därför behöver vi agera nu, säger Karin Pleijel.

Relaterade nyheter

Uppsala län, 25 april 2024

Regionbudget 2025 – Kraftsamling för Region Uppsala

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Klimat. Demokrati. Klimat.

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter