Läsförståelsen ska stärkas i Göteborg
Barnens läsförståelse ska stärkas. Nu ska Göteborgs stad ta fram förslag på åtgärder för att eleverna ska kunna förstå vad de läser bättre.
– Jag får en klump i magen när jag ser hur låg läsförståelsen är hos unga pojkar. Den är så viktig för att kunna ta till sig kunskap i andra ämnen klara alla skolår, säger Karin Pleijel (MP), skolkommunalråd.

Göteborgs stad ska nu kartlägga och ta fram en helhetsbild över vad som borde göras för att stärka barns läsning, skrivande och berättande. Och därmed också synliggöra hur skolorna kan bli bättre. Rapporten ska vara klar efter sommaren.
– Steg för steg ska alla elever kunna bli stolta över sin skola i Göteborg. Vi ska bli staden där vi vänder skolan, där eleverna blir sedda, får lust att lära och kan nå sina drömmar, säger Karin Pleijel.
Idag har läsförståelsen en sjunkande trend. Statistik från högskoleprovet visar att ordförståelsen minskar bland yngre i landet. Och skillnaden mellan äldre och yngres ordförståelse har ökat de senaste åren, enligt forskare från Lunds och Uppsalas universitet. Redan nu ser forskarna att yngre inte lär sig ord som är vanliga i tidningar .
– Det innebär att man inte kan ta del av samhället på samma villkor som andra, man riskerar tappa i skolan och hamna i utanförskap. Läsförståelsen är viktig för många delar i den personliga utvecklingen, säger Karin Pleijel.
Även betygen påverkas av hur väl utvecklad läsförståelsen är. Många klarar inte grundskolan. Särskilt pojkar visar sämre resultat. 11,5 procent av pojkarna var underkända i läs-delen på nationella provet i svenska i 9:an under läsåret 2014/2015. Skillnaden mellan flickor och pojkar i Sverige är större än för andra OECD-länder, visar PISA-resultaten från 2012.
– Nästan hälften av femtonåringarna i Sverige ligger under vad man kan betrakta som samhällets krav på läsförståelse, säger Karin Pleijel.
Inom skolan har Göteborgs stad sedan en tid arbetat med den pedagogiska metoden Reading to Learn. Det finns även möjlighet att starta samverkan med olika aktörer inom och utom staden för att ytterligare lägga till pusselbitar till de övriga insatserna för läs- och skrivutveckling inom staden.
Ett välfungerande arbete med att läsa, skriva och berätta är centralt när det gäller att nå goda resultat i skolan. Det handlar om en förskola där språk och texter är naturliga inslag. Många förskolor har så kallade kapprumsbibliotek för att uppmuntra att föräldrar läser för sina barn.
– Vi ska ha en skola som arbetar språkutvecklande, bland annat via bra skolbibliotek och samarbete med folkbiblioteken.