Mer pengar till välfärden.

S, V, MP och Fi överens om budgetjusteringar. Oppositionspartierna S, V, MP och Fi har enats om ändringar i den styrande Alliansens budget för Göteborgs Stad. Totalt omfördelas 268 miljoner kronor till kommunens välfärd och brottsförebyggande arbete.

Partiernas gemensamma ändringar finansieras bland annat av att man minskar överskottet i styrets budget. Den styrande Alliansens budget innebär underskott på flera nämnder, med risk för uppsägningar av personal inom välfärden, nedlagda förskolor och besparingar på brottsförebyggande arbete. För att mildra besparingarna går nu oppositionspartierna S, V, MP och Fi fram med ett gemensamt förslag på budgetjusteringar.

– Högerstyret skär ner och lägger historiskt stora summor skattepengar på hög för att finansiera framtida skattesänkningar. Vi prioriterar istället välfärden och att förebygga brottslighet, säger Jonas Attenius (S), kommunalråd.

Med den styrande Alliansens budget beräknas kommunen gå med 720 miljoner i överskott. Med oppositionspartiernas gemensamma förslag omfördelas 120 miljoner av dessa, samt 148 miljoner från andra reservposter, till satsningar på välfärd och trygghetsarbete.

– Vi hoppas nu att fler partier förstår att högerstyrets Joakim von Anka-politik är skadlig för välfärden. Vi rödgrönrosa har sedan oktober försökt riva upp nedskärningarna och nu tar vi ett första steg, säger Daniel Bernmar (V), kommunalråd, säger Vänsterpartiets kommunalråd Daniel Bernmar.

Av de 268 miljoner som omfördelas går 70 till förskolan, 85 till funktionsstödssverksamhet och 43 till grundskolan. 70 miljoner går till socialnämnderna, varav 42 miljoner avsätts för brottsförebyggande åtgärder.

– Det borgerliga styrets nedskärningar på skolan måste stoppas. Skolan är den viktigaste vaccinationen mot utanförskap och gängkriminalitet. Alla barn i Göteborg måste få ett bra stöd och lyckas i skolan, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd.

Med sitt gemensamma ändringsförslag hoppas de fyra oppositionspartierna mildra besparingarna i Alliansens budget.

– Högern hade tänkt skära ned på insatser för barn med funktionsnedsättning i Göteborg, det kan vi inte acceptera. Även vuxna med funktionsnedsättning drabbas av nedskärningar. Alla ska kunna leva ett så bra liv som möjligt och kunna vara delaktiga i samhällslivet, säger Stina Svensson, gruppledare för Feministiskt Initiativ.

Hela förslaget.