Miljonbelopp till klimatsatsningar i Göteborg

Regeringen föreslår mångmiljardsatsningar på klimatet, vilket gör det möjligt att göra ännu större satsningar på förnybar energi och cykelinfrastruktur i Göteborg.
– Det är en historiskt stor satsning, väldigt bra för klimatet, säger Ulf Kamne (MP), miljökommunalråd.

Göteborgs stad är ledande bland kommuner som satsar på klimatåtgärder och leder det innovativa arbetet med att hitta nya lösningar.

– Alla tittar på Göteborg, därför måste vi lyckas, säger Ulf Kamne.

Nu finns större förutsättningar. Regeringen satsar 12,9 miljarder kronor på klimatarbetet, fossilfria resor och förnybar energi. För Göteborgs del kan det innebära tiotals miljoner kronor.

– Det innebär att vi kan öka takten till att göra Göteborg till en fossilfri stad. Vi behöver ställa om allt från resmönster till byggnation, minska användningen av fossilt bränsle och äta mindre kött, säger Ulf Kamne.

Regeringen föreslår också en utökad satsning på stadsmiljöavtalen, sammanlagt två miljarder kronor. Avtalen lanserades för att bidra till hållbara stadsmiljöer genom stöd till investeringar i kollektivtrafik. Även en storsatsning föreslås på cykelinfrastruktur på 500 miljoner kronor per år.

– Allt fler har börjat pendlingscykla med bland annat elcyklar, då måste cykelvägar och säkerheten hänga med. Det är en viktig del i att bygga ett hållbart Göteborg. Om fler kan cykla kan behovet av bilar och parkeringar minska i stan, det skapar en trevligare stad och gör att vi kan skapa cykelstaden Göteborg.

Redan idag går det att se konsekvenserna av klimatförändringarna i form av ett allt mer extremt väder där skyfall och värmeböljor blir mer frekventa. Regeringen satsar därför även ytterligare 210 miljoner kronor per år till klimatanpassning för åren 2017-2020. Klimatanpassning är en viktig fråga för alla kommuner, men kanske framför allt de som ligger vid kusten. I Göteborg är arbetet med klimatanpassning igång. Just nu tar man bland annat fram ett tillägg för översvämningsrisker till kommunens översiktplan.

– Men mer måste göras. Vi vet att översvämningar kommer att bli allt vanligare och då gäller det att vara väl förberedd. Därför är det viktigt att kommunerna får stöd i det arbetet, säger Ulf Kamne.