Miljöpartiet i Göteborg vill ha nattåg till Europa

En miljon flygresor till och från orter som lätt skulle kunna nås med ett nattåg från Göteborg, däribland Köpenhamn, Frankfurt, Amsterdam och Hamburg. Därför vill Miljöpartiet ha tågcharter och nattåg direkt från Göteborg ut i Europa.
 – Göteborgs stad jobbar hårt på att få fler flyg till Göteborg. En prioritering som är helt orimlig i dagens samhälle, när forskningen visar att vi inte kan öka flygandet, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd med ansvar för miljö och stadsutveckling.

Han anser att kommunen borde byta fokus och lobba på fler nattågslinjer till och från Göteborg.

– På 60-talet gick det ha nattåg från Göteborg till Paris. Vi borde klara det även på 2000-talet, säger Ulf Kamne.

Med nattåg söderut skulle göteborgare enkelt kunna resa till flera stora destinationer och göra det möjligt för européer att ta tåget till Göteborg. På så vis skulle turistandet kunna öka och besöksnäringen gynnas utan att krocka med Göteborgs klimatmål som staden har svårt att leva upp till idag.

Miljöpartiet anser att Göteborgs stad borde driva på för att göteborgarna enkelt ska kunna ta tåget till orter som Paris, Amsterdam, Berlin, Bryssel – orter som hundratusentals göteborgare flyger till, varje år.

– Det är möjligt. Och inte ens svårt. Du kliver på nattåget i Göteborg på eftermiddagen och vaknar i Hamburg eller Köln. Ett byte och några få timmar senare är du i Berlin, Amsterdam, Paris eller Bryssel.

Inte bara för att det är charmigt och relaxande att åka tåg, utan främst anser han att kommunen ska arbeta för att minska belastningen på klimatet.

– Om vi ska lyckas minska klimathotet och nå Parisavtalet kan vi inte öka flygandet, då ska Göteborgs stad inte gå emot forskningen. ering som är helt orimlig i dagens samhälle, när vi vet att flyget är en av de stora klimatbovarnaa elevhälsan.rioriterDe allra flesta har idag insett att flyget är en av de stora klimatbovarna, säger Ulf Kamne.

Tåg är en mycket populär resform, hundratusentals människor reser med tåg varje dag i Sverige, men det är inte så många som reser med tåg ens till de stora städerna i norra Europa. Nattåg norrut från Göteborg är ofta fullbokade av svenska och utländska resenärer. 400 000 reser varje år på SJ:s nattåg bara till Norrland.  Samtidigt gjorde västsvenskarna över en miljon flygresor till och från orter som lätt skulle nås med en sådan nattågsförbindelse, fast söderut.

– Säg att vi flyttar över så lite som 5 procent av dessa flygresor till tåg, det skulle innebära 50 000 resor, ungefär två tåg i veckan i vardera riktning. Det är alltså möjligt, säger han.

Tåg är mycket energi- och bränsleeffektivt och ett vassare alternativ även om tåget inte är elektrifierat alla sträckor och flyget byter till biobränsle. Flygutsläppen på hög höjd påverkar klimatet betydligt mer jämfört med transporter på marken.

Ett nattåg till Hamburg/Köln i kombination med en satsning på bättre tåginfrastruktur till Stockholm skulle täcka stora delar av de stora flygmålen, menar Ulf Kamne.

– Vi måste göra allt vi kan för att underlätta människors möjligheter att leva ett gott liv utan för stor miljöpåverkan. Ett hållbart liv helt enkelt, säger han.