Miljöpartiet kräver nollutsläpp på kommunala tjänsteresor

Miljöpartiet kräver nollutsläpp på kommunala tjänsteresor

Att valet av resesätt påverkar klimatet är inget nytt. Göteborg stad ska vara en föregångare inom klimatområdet. Därför vill Miljöpartiet i Göteborg skärpa kraven för stadens tjänsteresor så att utsläppen från resor i tjänsten blir noll.


Inom Göteborgs kommun arbetar över 50 000 personer som i olika utsträckning reser i tjänsten. Att välja färdmedel kan därför ha stor betydelse för klimatutsläppen.

Med dagens digitala teknik är det ofta möjligt att ersätta resor med digitala möten. Enligt trafikverkets beräkningar har en flygresa mer än 200 gånger större klimatpåverkan än en tågresa.

– Vi vill skapa ett samhälle som gör det lättare att resa mer klimatsmart. Det som görs idag räcker inte. Utsläppen måste bli noll. Flygandet måste minskas radikalt och klimatkompensationen måste bli större, säger Ulf Kamne, (MP), miljökommunalråd i Göteborg.

Klimatavtrycket från Göteborg stad behöver minska radikalt. Växthusgasutsläppen från stadens tjänsteresor har visserligen minskat sedan 2010 men ligger fortfarande på över 5000 ton. Flyget står för en väldigt stor andel. Även bilresor bidrar till stora utsläpp, beroende på bränsle.

– Genom att ersätta bilresor med miljövänligare och mer energieffektiva alternativ som att gå, cykla, ta bussen eller tåget minskar vi utsläppen. Och ibland även digitala resfria möten, säger Ulf Kamne.

På Miljöpartiets initiativ har Miljöförvaltningen utrett vad som krävs av staden för att leva upp till Parisavtalets mål om 1,5-graders uppvärmning. I rapporten ”Fossilfritt Göteborg – vad krävs?” finns 83 åtgärder listade som alla behöver genomföras om vi ska nå målet. Att minska flygresorna finns med som en av åtgärderna. Det finns redan idag en resepolicy i Göteborg stad som ska styra mot mer hållbara resval.

– Men resepolicyn behöver stramas upp och vi behöver säkerställa att den följs av alla som arbetar i staden. Vi vill klargöra att flyget är ett ”sistahandsval”. Ingen ska heller kunna flyga omvägar för kommunens skattepengar för att tjäna in flygbonus, det som tyvärr hände inom Moderaterna, säger Ulf Kamne.

2009 var Göteborg en av de första kommunerna att införa ett internt klimatkompensationssystem, sominspirerat andra kommuner och landsting att göra samma sak. Kompensationen innebär att stadens förvaltningar och bolag ska beräkna sina klimatpåverkande utsläpp från resor i tjänsten och kompensera dessa med investeringar i åtgärder som minskar utsläppen i framtiden. Men Miljöpartiet anser att det nu behöver vi ta nästa steg.

– Vi kommer att behöva flyga även i framtiden, men vi ska göra det sällan och med största möjliga miljöhänsyn. Och flygresorna måste klimatkompenseras mer.

Konkret kan det innebära olika typer av klimatkompenserande åtgärder som till exempel att stödja utvecklingen av biodrivmedel och att plantera skog som kan ta upp koldioxid ur atmosfären. Interna åtgärder som redan genomförts är att underlätta för arbetspendling med cykel genom fler cykelställ och omklädningsrum vid stadens olika arbetsplatser.

Miljöpartiet anser att det behöver bli enklare att välja rätt och svårare att göra fel. Till exempel borde inte medarbetare i staden kunna  boka en flygresa vid kortare resor där det finns goda tågförbindelser som till exempel till Malmö.

– Vi hade en situation i vintras där moderaternas dåvarande kommunalråd Maria Rydén valt flyget och dessutom gjort extra långa flygresor för att samla bonuspoäng för privat bruk. Att flyga från Göteborg till Helsingfors via Amsterdam, det är både oetiskt och helt orimligt ur klimatsynpunkt.

Göteborg är en större stad och har därmed förmånen att ha en centralt belägen tågstation med många tågavgångar till olika delar av landet. Ett sätt att göra längre resor med tåg mer attraktiva är att erbjuda egen kupé vid resor med nattåg.

– Vi tror att de allra flesta vill göra rätt. Tåget behöver bli det självklara valet för alla medarbetare även vid längre resor. Klimatet väntar inte. Därför behöver vi agera nu, säger Ulf Kamne.

Relaterade nyheter

Göteborg, 15 oktober 2025

Rödgrön budget 2026

Göteborg, 16 mars 2025

En rödgrön extrabudget för göteborgarna.

Göteborg, 30 januari 2025

S, V och MP: Sänkt biljettpris med 140 kronor i månaden

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter