Miljöpartiet vill fortsätt stötta Göteborgs företag

Det är viktigt och nödvändigt att fortsätta stödja lokala företag, restauranger och butiker, i Göteborg under pandemin. Därför föreslår Miljöpartiet i trafiknämnden att stimulansåtgärder förlängs så att taxan för att använda mark för försäljning och uteserveringar är sänkt till noll.

– Vi har fått tydliga signaler från näringslivet att nollavgifter för markupplåtelser behöver förlängas. Det är viktigt ge klara besked så tidigt som möjligt till företagen. Det säger Karin Pleijel, andra vice ordförande i trafiknämnden och kommunalråd i opposition för Miljöpartiet i Göteborg.

Miljöpartiet har tillsammans med vänsterpartiet föreslagit att trafiknämnden förlänger noll-taxan hela sommarsäsongen när många kunder kan vara utomhus. Nu gäller sänkningen endast till och med juni. Redan i början på april föreslog Miljöpartiet stödet för att underlätta för affärsidkare att flytta ut butiken utomhus.

Miljöpartiet vill också att trafiknämnden ska få centrala medel från Göteborgs Stad för kostnaden eftersom trafikkontontoret har ett kärvt ekonomiskt läge.

Göteborgs Restaurangförening har bett om fortsatt stöd. De anser att lättnaden har gjort stor skillnad men att krisen fortsätter och de bedömer att det blir en svår sommar. Det är viktigt att våra lokala företag överlever den här svåra tiden och sedan har råd att komma tillbaka med verksamhet som tidigare.