Miljöpartiets förslag till budget 2019 för Göteborg

Göteborgs stad ska vara en föregångare inom miljö- och klimatområdet och en av världens mest progressiva städer i att åtgärda klimat- och miljöproblem. Kommunfullmäktige har antagit tolv lokala miljömål som lagt ribban högt. Miljöproblem löser sig inte av sig själva. Det krävs ett långsiktigt arbete och att man vågar testa nya lösningar. Göteborg har goda möjligheter att ställa om genom att förändra stadens konsumtion, resurshushålln­ing, markanvändning med mera. Världen tittar på Göteborg, därför måste vi lyckas. Miljöpartiet är det parti som lägger fram konkreta förslag som svarar mot miljö- och klimatfrågorna.
Detta är en sammanfattning av de satsningar och förändringar som finns i Miljöpartiets budgetförslag för Göteborgs kommun 2019. I den ekonomiska sammanställningen som återfinns i budgetdokumentet finns de ekonomiska ramarna för nämnderna. För tydlighetens skull presenteras här intressanta delar som bland annat ingår i dessa ramar. Observera att ramarna justeras upp för befolkningsförändringar, inflation, index med mera innan dessa medel läggs till. Nedan är alltså nya kvalitetshöjningar utöver dessa.

Klimatpaketet                                                        92,5 mnkr

Klimatet kan inte vänta. Göteborg ska bli fossilfritt och energieffektivt. Därför satsar Miljöpartiet på en rad åt­gärder som bildar ett klimatpaket. Det innehåller både åtgärder för att förhindra och möta ett förändrat klimat.

Klimatbudget för alla nämnder och bolag 5 mnkr

Kommunstyrelsen ansvarar att ta fram ett ramverk för starkare klimatstyrning av stadens verksamheter. En sty­rande konsumtionsbaserad klimatbudget ska införas för alla nämnder och bolag.

Nattågslinjer och tågcharter till/från Göteborg 1 mnkr

Attraktiviteten för tågresenärer ska öka genom fler direktförbindelser med nattåg och tågcharter så att det blir lättare att åka på tågsemester till, och indirekt från, Göteborg. Göteborg & Co.

Klimatsamverkan näringsliv 5 mnkr

Utveckla och komplettera arbetet med Klimatsamverkan med näringslivet och i högre takt bidra till att minska dess klimatpåverkan med mål om 10 000 ton mindre koldioxidutsläpp per år. BRG.

Klimatråd 1 mnkr

Inrätta ett klimatråd med experter, politiker och beslutsfattare inom akademi och näringsliv. Rådet ska övervaka och tillse att staden klimatstrategiska åtaganden följs. Kommunstyrelsen.

Återbruksgalleria och en starkare cirkulär ekonomi 2 mnkr

Det ska bli lättare att låna och att dela och staden ska främja aktörer inom cirkulär ekonomi, bland annat genom att initiera en återbruksgalleria. Kretslopps- och vattennämnden.

Samordning av klimatanpassning av Göteborg 1,5 mnkr

Klimatanpassning är en fråga för hela staden. Flera av stadens förvaltningar behöver vara delaktiga och den centrala samordningen stärkas. Medlen motsvarar två tjänster på Stadsledningskontoret.

Klimatanpassningsåtgärder 3 mnkr

Staden behöver mer fokus på större klimatanpassningsåtgärder. Kretslopps- och vattennämnden.

Åtgärda dagvatten och skyfall 2,5 mnkr

Arbetet med att samordna och stärka stadens arbete med dagvatten- och skyfallshantering stärks. Ökade regn­mängder och kraftigare regn kommer bli allt vanligare. Därför behöver stadens arbete för att möta och åtgärda skyfall stärkas. Kretslopps- och vattennämnden.

Utsläpp avfallsförbränning – Förstudie 1 mnkr

Staden behöver jobba med åtgärder för att minska koldioxidutsläppen från avfallsförbränning. Miljö- och klimat­nämnden och Renova.

Minska inköpen av plast och engångsmaterial 1,5 mnkr

Göteborg ska motverka alla former av onödigt svinn och överkonsumtion. Inköp och användning av engång­sprodukter, framförallt av plast, ska minska. Kretslopps- och vattennämnden.

Fossila produkter ska bli biobaserade 2 mnkr

Fossilfria produkter ska främjas i upphandlingen. Arbete ska inledas med att ersätta produkter med fossilt inne­håll med produkter med biobaserad råvara. Nämnden för inköp och upphandling.

Skapa ett klimatväxlingssystem för stadens inköp 1 mnkr

Ett underlag för klimatpåverkan från stadens inköp och ett internt koldioxidpris ska samverka i ett klimatväx­lingssystem för att minska kommunens klimatpåverkan. Nämnden för inköp och upphandling.

Grönare bygg- och anläggningsentreprenader 0,5 mnkr

Skärpta krav på entreprenadmaskiner och lastbilstransporter vid bygg- och anläggningsentreprenader ska tas fram. Trafiknämnden.

Klimatkrav vid konstruktioner 9 mnkr

Ställa klimatkrav med fokus på betong, stål och asfalt och klimatoptimera betongkonstruktioner i nyproduktion livslängd på och cirkulera byggmaterial och produkter. Lokalnämnden samt övriga byggande och fastighetsför­valtande nämnder och bolag.

Införa ett träbyggnadsprogram för nyproduktion 1 mnkr

En träbyggnadsstrategi ska tas fram för att stärka arbetet med att bygga mer trähus inom kommunens byggande samt av marknadens aktörer. Fastighetsnämnden samt AB Framtiden.

Lerbyggnadsteknik i byggnader 0,5 mnkr

Utredning av modern lerbyggnadsteknik i byggnader för att nyttja lokala resurser och minska klimatbelastning. Lokalnämnden.

Klimateffektiva processer 5 mnkr

Genom aktiva insatser fånga processer som är mer klimateffektiva. Miljö- och klimatnämnden.

Energirenovera kommunala fastigheter 50 mnkr (investering)

Energieffektivisering ska göras vid renovering av kommunala fastigheter. Vid nybyggnation och renovering ska energieffektivitet alltid eftersträvas med målsättning att nå plusenergistandard.

Justeringar i befintlig verksamhet som inte kräver ekonomiskt tillskott

Vi bedömer att staden inom befintlig ram klarar av att göra följande:

• Servera högre andel vegetarisk mat i kommunala verksamheter samt vid möten och representation.

• Producera biokol från trädgårdsavfall.

• Enbart anordna klimatsmarta evenemang.

• Skärpa resepolicyn avseende flygresor.

• Ersätta fossilt bränsle med biobränsle för tjänsteresor med flyg

• Utveckla stadens klimatkompensation för tjänsteresor.

• Genomföra Cykelprogram för en nära storstad 2015-2025.

• Kräva fossilfria drivmedel i stadens upphandlingar av transporttjänster.

• Använda urbana vattenvägar för godstransporter t ex massor och bygg- och anläggningstransporter.

• Verka för ökad samverkan med handeln avseende distribution och transporter.3

• Stadens kommunägda hamnbolag och dess upphandlande organisationer byter till förnybart bränsle på deras arbetsmaskiner.

• Byta bränsle och förnya fordonsparken för att minska utsläppen från arbetsmaskiner i stadens ägo.

• Erbjuda fler laddmöjligheter av elfordon i stadens regi och påverka/stötta privata hyresvärdar att erbjuda laddning.

• Installera solceller och solfångare på kommunala fastigheters tak och mark.

• Driva på utvecklingen av och successivt i allt högre grad ställa krav på fossilfria installations-och isolermaterial.

• Skapa spetsprojekt med fossilfritt byggande med erfarenheter från den fossilfria förskolan, till exempel ett fossilfritt kvarter.

• Ställa klimatkrav på material i alla övriga upphandlingar av entreprenader.

• Minska klimatavtrycket från stadens tillgångar i stiftelsefonder och pensionsinbetalningar.

Miljöpaketet                                                                 50 mnkr

Högre miljö- och klimatkrav vid inköp och upphandling 20 mnkr

I budget 2018 sjösatte vi ett nytt system för att förbättra stadens upphandling. Vi väljer nu att öka ambitionerna för upphandlingar inom miljöområdet. Genom att ställa höga klimat- och miljökrav vid alla inköp och all up­phandling möjliggörs en högre andel miljöanpassade alternativ. Efterlevnad ska säkerställas. Läggs ut till samtliga upphandlande nämnder.

Miljöstimulansmedlen stärks 7,5 mnkr

Miljöstimulansmedlen (MIST) har visat sig vara en drivkraft för att få igång och kunna genomföra olika miljösat­sningar inom staden i syfte att uppnå våra miljömål. Initiativen kommer från förvaltningar och bolag som genom MIST-pengar ges möjlighet att förverkliga. Det befintliga arbetet med att stärka olika miljöinsatser i staden utö­kas till 25 mnkr. Miljö- och klimatnämnden.

Världens godaste mat 5 mnkr

Matfrågan är av betydelse både för vårt välbefinnande och för att rädda klimatet. Kökspersonal, pedagogisk personal och andra relevanta grupper inom förskola, skola och äldreomsorg ska utbildas i hur ekologisk och veg­etarisk mat ska öka och matsvinnet minska. Förstärkt ledning och samordning för att minska matsvinn, utveckla arbetet med miljömåltider, livsmedelsstrategi och samordningsfunktion för utbildningsinsatser.

Johanneberg Science Park – Grundfinansiering 5 mnkr (via Stadshus)

Johanneberg Science Park driver viktigt utvecklingsarbete inom områdena miljö och stadsutveckling med flera stora projekt i samverkan med näringslivet i Göteborg. För att kunna utveckla nya projekt behövs en stabil grundfinansiering.

Johanneberg Science Park – FED 5 mnkr (via Stadshus)

Fossile-free Energy Districts (FED) är en unik lokal handelsplats för el, fjärrvärme och fjärrkyla med teknik för att minska energianvändning och beroendet av fossila bränslen. Spridning och kommersialisering av resultatet och konceptet.

Celsius – Fas 2 1,5 mnkr

Celsius handlar om att främja utbyggnaden av fjärrvärme och fjärrkyla i Europa. Göteborg exporterar idag kunskap genom projektet Celsius. Städerna har en viktig roll i energiomställningen och Göteborg ska fortsätta att vara en aktiv förebild inom energiområdet. Nu vidareutvecklar vi Celsiusprojektet och Johanneberg Science Park kommer leda arbetet med att sprida den stora kompetens om fjärrvärme som finns i Göteborg.

Höjda miljökrav byggnation 2,5 mnkr

Högre miljökrav vid byggnation på kommunens mark och när kommunen själva bygger. Bygg- och fastighets-branschen står för en femtedel av Sveriges koldioxidutsläpp, lika mycket som flyget. Staden ska ställa hårdare miljökrav på alla som får bygga på kommunens mark. Dessutom vill vi att det ska byggas minst tre spjutspetspro­jekt varje år på kommunens mark för att driva på utvecklingen av klimatsmart byggande. En träbyggnadsstrategi ska tas fram.

Utfasning av plast 1 mnkr

Under 2018 genomför Kretslopps- och vattennämnden en utredning om hur vi kan minska användningen av engångsprodukter, utifrån resultatet kan vi under 2019 börja fasa ut plast i kommunal verksamhet och förstärka avfallshanteringen av plast. Kretslopps- och vattennämnden.

Naturreservatet Stora Amundö & Billdals skärgård 1,1 mnkr

Naturreservatet inrättas nu och medlen går till underhåll. För att behålla naturvärdena räcker inte att bara att inrätta reservat. Området behöver också skötas enligt den skötselplan som finns. Nu säkrar vi skötsel och därmed biologisk mångfald.

Häljereds gård 0,63 mnkr

Häljereds gård är kommunens egen sista mjölkbondgård. Gårdens betande djur bidrar till den biologiska mång­falden genom att hålla landskapet öppet. Här finns en nyinvigd biogasanlägging och en särskild visningsdel vilket människor möjlighet att komma nära djur och matproduktion. Fastighetsnämnden.

Skyddsområden Ålgräsängar 0,5 mnkr

Ålgräsängar kallas ofta havets barnkammare och är viktiga för den biologiska mångfalden i havet. Utöver natur­reservat behöver vi skydda mindre områden. Det gör vi genom att inrätta kommunala biotopskyddsområden av ålgräsängar. Byggnadsnämnden i samarbete med Miljö- och klimatnämnden.

Utbildning- och jämställdhetspaketet                       182 mnkr

Skolsegregationen måste minska och kunskapsresultaten höjas. Bra lärare är grunden, därför måste vi utveckla vår personalpolitik så att vi får de mest kvalificerade lärarna och rektorerna till de skolor som har störst behov. Förskolorna och fritidshemmen är också viktiga för att möta barnens behov i olika sammanhang och olika åldrar. Vi genomför därför satsningar på att minska barngrupper i förskolan och utöka möjligheterna till fritidshem för att skapa goda förutsättningar för lärande och för att stärka elevernas sociala, fysiska och psykiska välmående. Vi vill att jämställdhetsdiplomeringen ska spridas i förskolor och skolor.

Minska barngrupperna i förskolan 70 mnkr

Minska barngrupperna i förskolan genom nyanställningar och nya lokaler. Förskolenämnden.

Socioekonomiskt svaga skolor ska bli mer attraktiva 40 mnkr

De tio socioekonomiskt svagaste skolorna tillförs särskilda medel för att kunna satsa på sin personal. Rektor beslutar om exakt insats. Med en fördelning utifrån dagens index skulle förstärkningen fördelas till; 1-6 Berg­sjöskolan, Sandeklevsskolan 2, Bergsjöskolan, Sjumilaskolan, Utmarksskolan, Svartedalsskolan, Hjällboskolan 1, Gärdmosseskolan, Nytorpsskolan 1 och Lövgärdesskolan. Grundskolenämnden.

Fritidshem för barn till sjukskrivna/socialbidrag 30 mnkr

Fritidshem öppnas upp för alla barn oavsett föräldrarnas situation. Den exakta kostnaden är svår att beräkna, då efterfrågan är en okänd faktor. Därför får vi återkomma i budget 2020 med en exakt tilldelning utifrån utfallet 2019. Grundskolenämnden.

Fritidshem, förstärkning 20 mnkr

Kvalitetsförstärkning. Ska ses tillsammans med ovan fritidshemssatsning.

Förbättra elevhälsan 20 mnkr

Förstärkning av elevhälsan genom att satsa på pilotskolor med fler yrkesgrupper för att säkerställa en aktiv sam­verkan mellan elevhälsa, föräldrar, primärvård, ungdomsmottagning och psykiatri, särskilt för barn och unga med psykisk ohälsa eller funktionsnedsättning.

Vetenskapsfestivalen 0,6 mnkr

Förstärkning av arbetet med Vetenskapsfestivalen.

Studie- och yrkesvägledning 1,5 mnkr

En utökning av tillgången till studie- och yrkesvägledare så att staden går upp till samma snitt som riket.

Stadsutvecklingspaketet för hållbara städer                  53 mnkr

Det byggs just nu fler bostäder än på 40 år. För att råda bot på bostadsbristen behöver byggtakten fortsätta vara hög även framöver. De bostäder som byggs ska ha mer blandade upplåtelseformer, vara mer klimatsmarta och fler bostäder med rimliga hyresnivåer ska byggas. AB Framtiden ska bygga minst 1 400 bostäder om året, de flesta hyresrätter. Fler byggemenskaper ska byggas, alltså där privatpersoner går samman och bygger sitt hus tillsammans. Målet är att 20 procent av alla markanvisade bostäder ska gå till hyresrätter. Men staden är mer än bostäder. Vi planerar för en klimatsmart, levande och dynamisk stad, med mycket grönska, närhet till handel och kollektivtrafik. Staden ska planeras bättre för att minska skadorna vid översvämningar. Stadsplaneringen ska utgå från barn och barns behov. Tydliga riktlinjer för barns utemiljöer ska tas fram.

Bostadsbyggande 15 mnkr

De stadsplanerande organisationerna får en förstärkning för att kunna fortsätta hålla en hög planeringstakt. Pen­garna kan i första hand gå till trafikkompetens och strategisk planering på områdesnivå för att säkerställa ett högt bostadsbyggande även framöver. Fördelas 10 mnkr till Byggnadsnämnden och 5 mnkr till Fastighetsnämnden.

Fri tillgång till Göteborgs kartmaterial 15 mnkr*

Fri tillgång till kartor och annan geodata ger möjligheter till en förbättrad kontakt mellan medborgare och myndigheter samt en ökad innovationskraft och tillväxt hos företag. Visualiseringar av olika slag med digitala 3D-modeller, användning av stadsmodeller och VR-modeller vid medborgardialog samt hemleveranstjänster som nyttjar adresspunkter är exempel på detta. Byggnadsnämnden.

* Finansieras via en omfördelning inom stadens nämnder och bolag, och räknas därför inte med i summan ovan.

Parkskötsel och trädplantering 10 mnkr

För att få en ännu grönare stad vill vi ha fler träd. Träden bidrar med flera ekosystemtjänster som skugga, bättre luft, frukt och en ökad biologisk mångfald. 2 mnkr avsätts för utöka den årliga avsättningen till nyplantering av städ, här fokuserat på centrala staden. 8 mnkr avsätts för utökat underhåll och skötsel. Park- och naturnämnden.

Trygghetsbostäder 5,8 mnkr

Utökad ambition gällande trygghetsbostäder, en boendeform som ger den som är 70 år eller äldre möjlighet att bo i en vanlig bostad med större gemenskap och trygghet. Det finns personal på plats flera dagar i veckan och en del gemensamma måltider. I dagsläget finns det nästan 700 trygghetsbostäder i Göteborg. Målet är 1 000 till detta årets utgång. Boendeformen är mycket populär hos de boende och vi vill därför se ännu fler trygghetsbostäder. Fastighetsnämnden.

Minskad nedskräpning och skadedjur 5 mnkr

Ambitionshöjning när det gäller nedskräpning och åtgärder mot skadedjur. Fler papperskorgar, fler tjänster som plockar skräp, informationsinsatser och åtgärder för att öka kunskap om skadedjur samt förebyggande åtgärder inklusive stimulans för fler volontärer som plockar skräp mm. Park- och naturnämnden.

Jordbruksmark och odling 3 mnkr + 5 mnkr investering

Intresset för att odla i och kring staden är stort. Satsningen på stadsnära odling utökas därför med 2 mnkr på Fastighetsnämnden. Ett pilotprojekt med akvaponik tillsammans med en skola inleds om 1 mnkr på Lokalnäm­nden, se även nedan investering om 5 mnkr. Se även investeringen om 5 mnkr om växthusplan.

Tre gång- och cykelbroar, planering 3 mnkr

Planering för att bygga tre gång- och cykelbroar över älven inleds. Vi behöver kraftigt underlätta för gång och cykel i Göteborg. Göta Älv är fantastiskt vacker, men samtidigt ett hinder för att väva ihop stadens kärna. GC-broar är effektiva för att staden ska kunna utvecklas hållbart och minska sårbarheten framöver.

Facknämndsöversyn 2 mnkr

En nystart för arbetet med att förändra stadens organisering av de byggande nämnderna i enlighet med det förs­lag Miljöpartiet presenterade i samband med facknämndsöversynen.

Samarbetsavtal Västsverige växer 1,7 mnkr

Kommunikationsavtal gällande ökad kollektivtrafik i Västsverige, fokuserat på de infrastrukturprojekt som ligger utanför Västsvenska paketet. Avtalat mellan Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen, Trafikverket och Region Halland.

Stadstriennal 1 mnkr

En återkommande presentation av stadens stadsutveckling genomförs. Syftet är att informera och engagera göte­borgarna. Första triennaltillfället var 2015, ett nytt genomförs i höst och under Göteborgs 400-årsfirande 2021 genomförs sista tillfället. Budgetmedlen avser förberedelsearbete inför triennalen 2021.

Fria resor i kollektivtrafiken på loven för fritidselever 1 mnkr

Genomförande av Göteborgsförslaget. Det innebär att fritidshemmen får kollektivtrafikkort som möjliggör re­sor. Vi tänker framförallt att de kommer nyttjas för utflykter under loven när många barn ändå går på fritids men även att det ska finnas möjligheter på vardagarna.

Utredning spårtunnel Kortedala – Alelyckan 0,5 mnkr

En utredning av en ny spårtunnel inleds. Vi behöver korta restiderna i spårvagnssystemet och det här skulle ge en snabbare resa från Kortedala till centrum eftersom vi med denna lösning kan ansluta till snabbspåret. Vi vill utreda genomförbarheten och kostnader i ett första steg.

Sociala paketet med satsning på särskilt utsatta områden         108 mnkr

Ett antal områden behöver utvecklas och förstärkas för att bygga ett samhälle som håller ihop och för att motverka segregation, radikalisering och social utsatthet. Det handlar om effektivare etablering, fler vägar till arbete, fler som slutför sin utbildning och bättre tillgång till bostäder. Här har vi ett paket av följande reformer;

Skola-mitt-i-byn konceptet 5 mnkr

Införande av fler skolor som arbetar med konceptet “skola-mitt-i-byn” där skolans verksamhet är öppen för verksamheter även efter skoldagens slut, för föräldragrupper, läxläsning, kultur, idrott mm. Grundskolenämnden

Fånga upp ungdomar i riskzon 2 mnkr

Fler fritidsverksamheter/utbildning av fritidsledare för att fånga upp ungdomar som riskerar att hamna utanför. SDN.

Positiva möten 3 mnkr

Uppdrag till kulturnämnden att skapa positiva möten mellan olika delar i Göteborgssamhället. Kulturnämnden.

Trygg i Göteborg byggs ut 2 mnkr

Fortsätta arbetet med att bygga ut Trygg i Göteborg i fler stadsdelar, för att polisen ska lyckas med sin uppgift mot kriminaliteten, och även öka samverkan mellan polis/myndigheter och skola i tillitsskapande syfte. Stadsdel­snämnderna.

Bekämpa oseriösa affärsidkare 1 mnkr

Utökad samverkan mellan polis och olika verksamheter i kommunen. Kommuncentralt.

Avhopparverksamheten stärks 1 mnkr

Effektiv avhopparverksamhet och stöd till kriminellt utsatta familjer. Social resursnämnd.

Gårdstensmodellen utökas 50 mnkr (via Framtiden)

Framtiden AB ska införa Gårdstensmodellen med trygghetsvärdar med hög närvaro i alla utsatta områden. Detta motsvarar drygt 50 mnkr för att anställa 70 personer.

Bibliotek, kulturhus och medborgarkontor 12 mnkr

Bibliotek och kulturhus öppettider utökas och kulturskolans lokaler och material görs mer tillgängligt för allmän­heten, 7 mnkr. Uppsökande verksamhet stärks. Medborgarkontoren stärks ytterligare, 5 mnkr.

Stöd till barn med funktionsnedsättning 15 mnkr

Stöd till barn med funktionsnedsättning och deras familjer behöver utvecklas så att det inte ska uppstå glapp eller motsägelser mellan olika instanser inom kommunen eller mellan kommunens och regionens/landstingets eller statens stöd. Två koordinatorer i varje stadsdel anställs, samt en samordnare/utvecklare på SDN Örgryte-Härlan­da. Ska samverka med Lots för funktionshindrade och med VGR.

Överförmyndarnämndens förvaltning 5 mnkr

En kvalitativ förstärkning av personalresurserna på överförmyndaren för en bättre handläggning av de ärende de hanterar. Det kommer ge snabbare stöd till främst nyanlända barn och äldre göteborgare som får stöd av dessa.

Överförmyndarnämndens arvoden 3,8 mnkr

De gode männen, förvaltarna och de särskilt förordnade vårdnadshavarna har tagit ett stort ansvar för motta­gandet. Det är rimligt att vi nu stärker upp verksamheten för att ge möjlighet till arvodering motsvarande deras insats.

MR-dagarna 1,5 mnkr (för 2021)

Vi signalerar redan nu finansiering av MR-dagarna som ska genomföras 2021.

Romano center 1,5 mnkr

Möjliggörande av att centret ska kunna inneha nya lokaler.

Geråshallens aktiviteter behålls 1 mnkr

Staden går centralt in och finansierar de sociala aktiviteter som pågår i hallen och vi vill därmed signalera att dessa ska fortsätta. Idrott- och föreningsnämnden.

Cykelkök, ny utökning 1 mnkr

Verksamheten med cykelkök fortsätter spridas genom resursförstärkning. Social resursnämnd.

Social Science Park 1 mnkr

De metoder, arbetssätt och innovationer inom social hållbarhet på ett mer strukturerat och samordnat sätt.

Äldreombudsman 1 mnkr

Infördes 2018 och fortsätter härmed.

Mottagningen för Unga Män 0,5 mnkr

MUM är en sexualitets-, samlevnads- och relationsmottagning för unga män (18-30 år) för hela Göteborg. Deras arbete är till stöd för många unga män.

Mobilt fältteam 0,255 mnkr

Förstärkning av mobila fältteam.

Utbildningssatsning för chefer om papperslösa 0,2 mnkr

Staden kommer under 2019 ha genomfört en utbildningsinsats för chefer om arbetslösa. Vi avsätter nu en summa för att kunna utbilda tillkommande chefer och annan ledningspersonal.

Blå stället, förstärkning 0,15 mnkr

Kulturhuset Blå stället i Angered förstärks.

Personal- och näringslivspaketet 46 mnkr

Innovationsprogrammet 3 mnkr

Förstärkning för att genomföra programmet.

Näringslivsstrategiskt program 3 mnkr

Förstärkning för att genomföra programmet.

Utdelning Stadshus minskas 25 mnkr

Minskad utdelning från koncernbolaget Stadshus AB. Detta minskar den ekonomiska sårbarheten för kom­munen.

Grants office 1 mnkr

Inrättande av en samordnande och kompetensstärkande funktion av de medel som staden söker från EU, staten med mera.

LOV, administrativa kostnader 3,55 mnkr

Kostnaderna rörande LOV för daglig verksamhet och hemtjänst (3,3 mnkr) och nivåsättning av brukare (0,25 mnkr).

Stimulansmedel arbetstidsförkortning fördubblas 10 mnkr

De medel som avsatts för att testa modeller för arbetstidsförkortning ökas med 10 mnkr till 20 mnkr totalt.

Cykel

Trafiknämndens cykelinvesteringar för 2018 kvarstår och 57,7 mnkr (justering av framställan) den framställan nämnden gör om minskade ambitioner avfärdas.

Cykelparkeringar & Strategiska pendelparkeringar 50 mnkr

Klimat och miljö

Klimatpaketet, Energirenoveringar 50 mnkr (se Klimatpaketet)

Växthus 5 mnkr (se Miljöpaketet)

Akvaponik 5 mnkr (se Miljöpaketet)

Upprustning trafiknätet 190 mnkr

Omhändertagande av ökat slitage i trafiknätet.

Brunnsparken, upprustning 20 mnkr (kompletteringsbudget)

Ny parklösning av Brunnsparken i enlighet med kompletteringsbudgeten.

FN:s sjutton globala mål för hållbar utveckling

Göteborg är, och ska vara, en människovänlig och miljövänlig stad. Därför tar vår budget sin utgångspunkt i de sjutton globala målen för hållbar utveckling som antogs av Förenta Nationerna 2015. Målen harmonierar väl med Miljöpartiets tre solidariteter; solidaritet med kommande generationer, solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet, samt solidaritet med världens alla människor.

Förenta Nationernas globala hållbarhetsmål syftar till att säkerställa ett varaktigt skydd för planeten och dess naturresurser, utrota fattigdom och hunger, förverkliga de mänskliga rättigheterna för alla, uppnå jämställdhet samt egenmakt för alla kvinnor och flickor. Vi ska minska klyftorna mellan människor, speciellt den som vi riskerar att skapa mellan oss som lever nu och de ofödda.