MP vill att fossilfri förskola ska bli modell för nytt fossilfritt kvarter

Det är nu klarlagt att 214 olika byggmaterial har fossilt ursprung i bygget av den nya modellförskolan som ska bli världens första fossilfria förskola och stå som modell för andra byggen i Göteborg. Isolering, rör, kablar och VVS-produkter måste därför bytas ut. Miljöpartiet vill börja med att bygga ett helt fossilfritt kvarter utifrån denna modell.
– Vi är redan bäst i landet på att bygga giftfria och energisnåla förskolor. Nu ska vi bli bäst på att bygga fossilfritt, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd med ansvar för miljö och stadsutveckling.

Bygg- och fastighetsbranschen står för en mycket stor del av Sveriges koldioxidutsläpp. Cementindustrin är den del som släpper ut mest växthusgaser, lika mycket som flyget.

– Därför måste vi revolutionera hela byggbranschen. Det är vi på god väg att göra. Vi tog initiativet till att bygga en helt ny fossilfri förskola som en start på omställningen av byggbranschen, säger Ulf Kamne.

Göteborg ska vara en av världens mest progressiva städer när det gäller att komma tillrätta med klimatproblemen. Göteborgs Stad ska vara föregångare och visa att det är möjligt att leva gott utan att bidra till negativ klimatpåverkan och därmed ändrade livsförutsättningar för kommande generationer, i såväl Göteborg som i övriga världen.

– Allt behöver bli fossilfritt i framtiden för att kunna nå 1,5-gradersmålet. Men det tar tid att ställa om allt. Nu tar vi ett par viktiga steg och går före andra kommuner med detta helhetsgrepp för att påbörja resan mot ett fossilfritt Göteborg.

Den fossilfria förskolan har döpts till Hoppet. Syftet med Hoppet är att minimera klimatpåverkan i det här projektet och visa att det är möjligt. Och inte minst att driva på och stimulera branschen att ta fram nya fossilfria material, metoder och processer.

I arbetet med att få fram en byggnad som är helt fossilfri ska man ta hänsyn till alla material och produkter i en byggnad, likaså alla steg i processen som transporter och tillverkning. Syftet är att minimera klimatpåverkan i det här projektet och visa att det är möjligt. Och inte minst att driva på och stimulera branschen att ta fram nya fossilfria material, metoder och processer.

Ännu vet man inte om det i slutändan kommer att kosta mer att bygga en fossilfri byggnad.

– Vissa material kommer säkert vara dyrare på grund av ett annat innehåll eller tillverkningssätt. Andra material blir säkert billigare. Det är rimligt att det finns en omställningskostnad.

Produkter i små serier är oftast lite dyrare än de som sedan länge har en bred marknad.

– Vi tittar även på hur man ska kunna minska mängden material och produkter. Det skulle i så fall ge både en klimatmässig och ekonomisk vinst.

Förskolan Hoppet är ett konkret initiativ för att stimulera innovation, generera kunskap och skapa bättre förutsättningar för fossilfritt byggande. Målet är att bygga en förskola som så långt det är möjligt åstadkommits med fossilfria material och metoder – från råvaruuttag till byggarbetsplats och drift.