Nordpolen varmare än i Göteborg

Lyssna

Det är varmare på Nordpolen än i Göteborg. Där är det plusgrader, vilket gör att isarna smälter – till och med på vintern. - Det går snabbt nu. Klimatförändringarna är här och nu. Nu måste fler ta klimathotet på allvar, säger Ulf Kamne (MP, miljökommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen.

På Grönland har man nyligen mätt upp ett rekord. Under 2018 har temperaturen legat över nollpunkten i 61 timmar. Klimatforskare på danska meterologiska institutet DMI har räknat ut att temperaturerna i den arktiska regionen ligger 20 grader högre än de brukar.

Klimatförändringarna har lett till uppochnedvända världen. Kylan i Göteborg är det vi känner av. Men konsekvenserna blir värre än så.

- I Göteborg har vi värre översvämningar och fler extrema skyfall att vänta. Det gör att vi både måste skydda oss, bygga dyra barriärer, men framför allt hejda klimatförändringarna så att konsekvenserna inte blir så svåra, säger Ulf Kamne.

Klimathotet leder till miljontals klimatflyktingar som flyr undan naturkatastrofer. Det kommer leda till ännu värre översvämningar, kraftiga skyfall och extrem torka. På bara två år har klimatflyktingarna ökat med fem miljoner. Förra året var antalet fördrivna internflyktingar på grund av naturkatastrofer 24 miljoner människor.

- Det är omänskligt att vi inte tar vårt ansvar, utan bara ser på när fler och fler människor tvingas fly från sina översvämmade bostadsområden som drabbas av sjukdomsepidemier som ofta följer i översvämningarnas spår, säger han.

Klimatförändringarna har även kommit att drabba Sverige och Europa och kommer att bli värre och riskerar skador för mångmiljonbelopp i våra samhällen.

- Det vi också ser framför oss är en ekologisk katastrof som kommer påverka generationer framåt.

I en risk- och sårbarhetsanalys av Göteborgs stad har man räknat med att högre vattenflöden, stormar, orkaner, ras och skred kan drabba staden i klimatförändringarnas spår.

- Vi bara måste rädda klimatet och få ner utsläppen. Det kräver handlingskraft, särskilt i kommunerna. Det är där de stora förändringarna måste ske i praktiken, säger Ulf Kamne.

I Paris lovade vi alla att ta ansvar för framtida generationer.

- Men många blundar för att fatta de viktiga beslut som krävs för att ställa om samhället i grunden. Det måste vända, säger Ulf Kamne.