Ny resandestatistik: Fler göteborgare behövs bakom cykelstyret

Ny resandestatistik: Fler göteborgare behövs bakom cykelstyret

Vi måste få fart på cyklandet i Göteborg så att vi får en stad där människor trivs och mår bra. Andelen göteborgare som cyklar ökar alldeles för långsamt. Samtidigt minskar andelen som åker bil inte tillräckligt.
Det kan vi konstatera utifrån trafikkontorets senaste rapport om resandeutvecklingen i Göteborg 2019.


-Det är inte en acceptabel utveckling. Det är positivt att antalet cykelresor har ökat de två senaste åren. Men andelen som cyklar är för låg. Vi måste få fart på cyklandet i Göteborg. Det behövs fler åtgärder så att vi når våra mål om ett hållbart resande och skapar en en stad där det är gott för människor att leva och röra sig. Det säger Karin Pleijel, kommunalråd i opposition och andra vice ordförande i trafiknämnden.

Det är bra att antalet resor som görs med cykel ökar. Men när det gäller andelen cykelresor av alla resor i staden (färdmedelsfördelning)  så går det väldigt långsamt att nå målet på 12 procent. 2011 låg cykelns andel på 5,2 procent och 2019 på 6,7 procent, och har under åren både ökat och minskat.

Många fler göteborgare skulle kunna välja att cykla. Enligt Västra Götalandsregionens cykelpotentialstudie har 57 % av göteborgarna under 30 minuters elcykeltid till jobbet. 45 % med vanlig cykel.

-Det måste bli smidigare, säkrare och roligare att cykla i Göteborg. Fler cyklister är bra både för sin egen och andras skull. Det är så stora vinster för människor att cykla. Ju snabbare vi kan nå till målet om minst 12 % cyklande, ju bättre för trängseln, hälsan och luften i Göteborg, säger Karin Pleijel.

Det behövs många olika åtgärder för att fler ska börja cykla:

  • Öka säkerheten med bättre asfaltering av cykelbanor och ta bort farliga hinder
  • Fler snabba pendelcykelbanor utan blandning med gående
  • Tillfälligt skapa cykelfiler på vissa vägar
  • Kortaste vägen, inga cykelbanor som tar krångliga omvägar.
  • Snabba på att få fram mer attraktiva erbjudanden till personal och/eller göteborgarna för att prova på elcykel
  • Stöd ideella verksamheter med till exempel gör-det-själv-verkstäder för cyklar, som kan hjälpa göteborgarna reparera sina cyklar, eller att ta vara på upphittade cyklar, så kallade cykelkök.
  • Initiera “cykelskolbussar” i stadens grundskolor där föräldrar eller volontärer cyklar med en grupp barn till skolan istället för att barnen åker buss.
  • Bygg fler gång- och cykelbroar över älven
  • Skapa fler säkra cykelparkeringsmöjligheter, gärna med möjlighet till service
  • Fler självservice-cykel-stationer
  • Förbättra vinterväghållningen för att få fler att cykla året-runt

    Trafik- och resandeutveckling 2019

Relaterade nyheter

Göteborg, 15 oktober 2025

Rödgrön budget 2026

Göteborg, 16 mars 2025

En rödgrön extrabudget för göteborgarna.

Göteborg, 30 januari 2025

S, V och MP: Sänkt biljettpris med 140 kronor i månaden

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter