Ny undersökning: Ekomaten har rasat med alliansstyret i Göteborg

2022-09-08

Trots höga mål för ekologiska livsmedel minskar inköpen av ekomat dramatiskt i Göteborg. Sedan Alliansen tog över styret i staden har andelen ekologiska livsmedel minskat från 51 procent 2017 till 44 procent nu 2022.

– Det upprörande att alliansens politik leder oss i helt fel riktning när det gäller ekomaten. Göteborg har mål om att öka andelen ekologiska livsmedel, då ska vi så klart jobba för att nå dit, säger Karin Pleijel oppositionskommunalråd för Miljöpartiet de gröna i Göteborg.

Göteborg Stad är en stor inköpare av mat och serverar cirka 20 miljoner måltider per år. I Stadens miljö- och klimatprogram finns en tydlig målsättning om 80 procent ekologiska livsmedel till 2030. Stadens egen uppföljning för första halvan av 2022 visar att det istället går utför med inköpen av ekologiskt. Under 2017 köpte staden 51 procent ekomat nu är siffran nere på 44%.

– Alliansens sviker ekobönderna, här har staden möjlighet att skapa en stabil efterfrågan för att fler ska våga ställa om till ekologiskt. Istället minskar hela tiden efterfrågan från staden vilket försätter ekobönderna i ett svårt ekonomiskt läge, säger Karin Pleijel (MP).

Sämst går det för Göteborgs inköp av kött och chark som rasat med hela 29 procentenheter från 66% 2019 till 37% nu 2022.

– Miljöpartiet har under lång tid drivit frågan om mer ekologiska livsmedel och mer vegetariskt på tallriken. Vi vill återinföra 100 procent ekokött. Det är positivt både för djuren och för klimatet. Vi behöver minska på köttet och det kött som staden köper in ska var bra kött, säger Karin Pleijel  (MP).

Fakta:
I kraven för ekologiskt jordbruk ingår också djurskyddskrav som bland annat värnar djurens möjligheter att få utrymme för sitt naturliga beteende och som minskar användningen av antibiotika. Uppföljning visar att de inköpta ekologiska livsmedlen i större utsträckning är svenska/närodlade än vid inköp av konventionellt producerade livsmedel.

Ekologiska livsmedel bidrar till att öka den biologiska mångfalden bland annat genom varierade växtföljder, att bekämpningsmedel inte används och att djuren betar mer. Genom att inte använda konstgödsel bidrar ekoodling  också till minskad klimatpåverkan. Även risken för näringsläckage som bidrar till övergödning minskar, eftersom överskottet av växtnäring generellt är lägre vid ekologisk odling.