Nytt förslag: Matchningshubb kan underlätta utvecklingsåret

Stressen och den psykiska ohälsan har eskalerat och tvingat allt för många att sjukskriva sig. Därför vill Miljöpartiet att Göteborgs stad så snart som möjligt ska göra det lättare att införa utvecklingsåret. Miljöpartiet i Göteborg föreslår därför en matchningshubb som lösning.
– När många mår så dåligt måste vi vända på alla stenar för att vända utvecklingen för att få ett hållbart arbetsliv och se till att Göteborgs stad blir en attraktiv arbetsgivare, säger Ulf Kamne (MP), gruppledare för Miljöpartiet.

Det statliga förslaget att införa utvecklingsledighet är ett sätt att göra arbetslivet mer hållbart. Utvecklingsledigheten handlar om kompetensutveckling, enligt förslaget kan den som vill få ledigt i upp till ett år, om året används till att höja sin kompetens eller utbilda sig. Detta till skillnad från friåret som ”bara” handlade om att vara ledig. Ersättningen ska motsvara det personen skulle ha fått i a-kassa. En vikarie ska också anställas, vilket skapar en rörligare arbetsmarknad och gör det lättare för långtidsarbetslösa att komma in i kedjan av jobbmöjligheter.

– Det ska vara lätt och snabbt för en anställd att få till stånd ett utvecklingsår i Göteborgs stad, därför behöver kommunen vara uppmuntrande och göra det lättare att få igenom sina önskemål.

För att underlätta för den som behöver ett utvecklingsår behöver arbetsgivaren kunna matcha den som vill vara ledig med den som behöver ett jobb. Därför vill Miljöpartiet i Göteborg att kommunen inför en särskild matchningshubb som ansvarar för att göra utvecklingsåret smidigt.

– De som står långt ifrån arbetsmarknaden har större möjlighet att få ett jobb när platser frigörs på det här sättet. Det skulle kunna vara ett sätt för människor som varit arbetslösa länge, är nyutbildade, eller nyanlända att få viktig jobberfarenhet. Kommunen måste göra mer för dem, säger Ulf Kamne.

Därför kommer han att arbeta för att Göteborg Stad inför den nya idén om en matchningshubb så snart det är möjligt.

– Vi har inte råd att vänta, säger Ulf Kamne.